Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SC805
...nivån verkar OK.

Igår tändes varningslampan "för lite kylvätska" efter 5 minuters körning.
Jag körde ytterliggare cirka 10 minuter (motorväg 110km/h) och lampan lös hela tiden.
Motortemperaturen kom upp i samma nivå som den alltid brukar vara.
Bild

Kollade nivån på kylvätska i expansionkärlet och då låg den faktiskt 1-1,5cm ÖVER MAX strecket.
Bild

Idag på morgonen låg kylvätskenivån 1cm UNDER MAX strecket.
Startade bilen och efter 10 sek tändes lampan igen.
Efter 10 min motorvägskörning låg nivån 1cm ÖVER igen.

Är det normalt att nivån pendlar så pass upp och ner?

Kan det helt enkelt vara någon givare som strular?
Nää... har inget instrument. Får lämna in den på verskstan.

Råkade ut för detta en gång får cirka 6 månader sedan.
Hällde då i 1dl (!) kylvätska och efter ett par minuters körning så slocknade lampan och fram till igår så har det inte strulat.
byt givaren i behållaren så skulle jag tro det blir bra.Du kan ju börja med kolla så kontaktstycket till givaren är helt . Behövs ingen verkstad för det om du inte har tummen mitt i handen.
Då var givaren (nivåvakt som Volvo kallade den och tog 131kr för) bytt och lampan lyser inte längre :D
Hur lätt som helst ju... bara att lyfta upp kylvätskeexpansionkärlen tillsammans med servooljebehållaren (?) och dra ut nivåvakten och stoppa i den nya. Hoppas nu att det inte var flottören i expansionskärlen som strulade :roll:
SC805 skrev:Då var givaren (nivåvakt som Volvo kallade den och tog 131kr för) bytt och lampan lyser inte längre :D
Hur lätt som helst ju... bara att lyfta upp kylvätskeexpansionkärlen tillsammans med servooljebehållaren (?) och dra ut nivåvakten och stoppa i den nya. Hoppas nu att det inte var flottören i expansionskärlen som strulade :roll:
Härligt att det löste sig :) Passa på att kolla frysskyddet i det, inte kul när kylaren säger poof :D

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]

Eller så är mätvärdena frysta[…]

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]