Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:V8, löjligt... Tobias Johansson med sin Volvo 142 -68 kör 7.88 med 285 i slutfart på strippen med 1100 hk i volvo5:an under huven.

Både merceds och bmw totalt avhängda.
Det är ju väldigt duktigt av Tobias Johansson, men jag ser inte heller hur en jämförelse med en bil som någon sitter och pillar på om och om igen för att maximera prestanda är intressant som jämförelse.
av Bonlo
poseidon skrev:Med "performance package" till C63 så får man ju 487 hästar. Tveksamt om Volvo kan klämma ut det ur den lilla V8:an så det funkar för kleti å pleti.
Det går!
Noble använder samma V8 som Volvo, dock med dubbelturbo. 650 hk och 819 Nm vid 3.900 r/min ;)
Användarvisningsbild
av Guru
Suck! Vad får dom allt ifrån? Snacka om att gissa/drömma. Nu menar jag skribenten på TV men här på forumet hade jag förväntat mig mer sansade kommentarer...
Troligt är att det är en mula med ett annat chassi/plattform under skalet, därav breddningen. Inte första gången heller. Det bör vara preskriberat numera men ca 1996 rullade 850R med väldiga breddare fram, såg dom både på Volvo och på väg. Då var det blivande S80 under skalet, med rak 6'a på tvären under huven. Hade internetforumen funnits då hade det säkert låtit likadant. -850R får monstermotor och fet breddning med chassi från TWR (tävlade med Volvo 850 i BTCC) för att fajtas med BMW M3 (E36) eller någon annan tysk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ericbreiter skrev:
VolvoB20 skrev:V8, löjligt... Tobias Johansson med sin Volvo 142 -68 kör 7.88 med 285 i slutfart på strippen med 1100 hk i volvo5:an under huven.

Både merceds och bmw totalt avhängda.
Det är ju väldigt duktigt av Tobias Johansson, men jag ser inte heller hur en jämförelse med en bil som någon sitter och pillar på om och om igen för att maximera prestanda är intressant som jämförelse.
I min ironi så ser jag en direkt jämförelse.

Polestar mfl har byggt en massa bilar som inte har ett skvatt med att göra med volvobilarna mer än att de har ett yttre plastsskal som liknar en volvo. Rörramar och andra motorer under skalet. De flesta går inte ens att köpa.

Att i efterhand skohorna ner en helt annan motor under huven i S60 känns väldigt mycket "inte volvo själva" och görs bara för att höja imagen men du hittar den inte i bilhallen.

Vi får väl se om volvo kommer våga producera/sälja denna eller ej...

Kul vore det, jag tycker det var förbannat tråkigt när man lade ned alla prestanda R-modeller och ersatte R prestanda med R-design-plastkitt istället.
av KarlE
Volvo har väl slutat med åttacylindriga motorer? Enligt Volvo skall man endast tillverkar 4 cylindriga motorer framöver. Så motorn som sitter i denna bil, lär vara en hårt trimmad T6. Trippelturbo och svänghjul? ;)
av KarlE
Kanske kan det vara nya S80, den måste komma ganska snart.
Användarvisningsbild
av Guru
KarlE skrev:Kanske kan det vara nya S80, den måste komma ganska snart.
Kanske. Men innan ersättaren till S80 kommer kommer det något annat.
Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]

Den främre lambdasonen känner av syrehal[…]

En liten uppdatering. Slangen bytt och larmet bort[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]