Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mbusch
Hej alla Volvo ägare!

Jag har ett problem med min Volvo S80
manuell växellåda
Motor 2435 cm3 (103 kW / 140 hk)
bensin

Bilen går inte helt smidigt vid tomgång, och det hackar en hel del när man kör i låga hastigheter med lågt varv, I bilen står det "motor service erfodras". Vad kan vara fel? ?:-/

Jag har bookat Service och felsøkning på bildeve i Helsingborg. Men försök att få en antydan om vad som kan vara fel .... Så jag tänkte jag prova det här fantastiska forum.

Säg til om ni behöver mer information så ska jag försöka svara så bra jag kan! ;-//

Bilien anvender bensinen helt normalt altså 0.8 vid 100km/h

// M. Busch

Ps jeg er faktiskt norsk som bor och jobbar i sverige derfor er min svensk ikke helt 100% men jeg jobber på og bli flink!
av Mbusch
Jag har avbokat min service på bildeve i helsingborg. Om det va spjälhuset va i sönder skulle dom ha 8000 för nytt.

jag har bokat tid oss en MECA värkstad som hadde en renoverad spjällhus och skal ha ungifär 4000 pluss en service på bilen för två.... Håppas bara at det är alt som er fel på bilen man blir lite orlig.... :/
av Mbusch
Jag har snackat med meca... och dom kan inte byta den delen på den här bilen då den måste kodas i datorn på bilen så jag får lemna den til volvo så får dom byta den. Det kommer kosta med service ungifär 13500 kronor. Det får bara gå... Skitit som fan.

Fast är det lönt?
av Mbusch
Okey bilen ble servad och dom gjorde rent spjällhuset! bilen gick klock rent... men nu kom det et annat problem jag tvättade bilen i en bil tvätt... Med under spolning och efterår så hackar den... precis som innan..

Men nu har jag ingen fel medelande i displayet. Och ingen varnings lampa tänds.. Kan det va spjällhuset eller är det bara min bil som inte gillar fukt?

kan lägga til at jag tvätta bilen på en mack där det var mycket med underspoolning.
av Arnold
Det kanske inte har med spolningen att göra. När jag hade problem med mitt spjälhus så gick den bra en stund efter jag rengjort spjälhuset. Sedan gick bilen in i limphome igen. Jag tycket att du ska läsa av felkoderna.
av Mbusch
Har läst av felkodarna och jag får ingen bilen, går fint nu så tror bara det kom mycke vatten i systemet på den. Den går nu igjen som en klocka! :)

För at innan jag tvätta bilen funka den som tusan. var efter åt at problemet kom :)

Jag vill bara säga at jag är lite extra nojjig för at det är min första bil! haha =P

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]