Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoSebastian
Tjovve skrev:Hur går det?
Har inte gjort något mer då jag inte vet hur jag ska felsöka felet.
Är inne på att beställa ny koppling och urtrampningslager, men tänker på ifall det inte gör någon skillnad och därför vågar jag inte.
Får väl se, ska köra bilen imorgon till min utbildning, hoppas verkligen den håller.

Tycker den har börjat skrika mer och mer, kommer direkt när jag startat bilen, och trycker jag ner kopplingen försvinner tjutet och börjar små gnissla lite tyst istället. :???:
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoSebastian skrev:
Är inne på att beställa ny koppling och urtrampningslager, men tänker på ifall det inte gör någon skillnad och därför vågar jag inte.
Får väl se, ska köra bilen imorgon till min utbildning, hoppas verkligen den håller.

Tycker den har börjat skrika mer och mer, kommer direkt när jag startat bilen, och trycker jag ner kopplingen försvinner tjutet och börjar små gnissla lite tyst istället. :???:
Har du kollat oljan i växellådan? Den kanske läcker, så där är tomt på olja?
När motorn går på tomgång med kopplingen uppsläppt, snurrar ingående axeln i växellådan men resten av växellådan och urtramningslagret står stilla. När du trampar ur och lägger i en växel, stannar ingående axeln och urtrampningslagret och kullagret i svänghjulet börjar snurra. På så vis är det ganska lätt att avgöra om det är lagret i växellådan eller urtrampningalagret / lagret i svänghjulet som låter. Är urtrampningslagret riktigt dåligt kan man känna det i pedalen om man trycker ner pedalen en bit.
Alltså, om det låter när växeln ligger i friläge är det växellådans lager på ingående axeln som låter. Låter det när du "trampar ur, är det urtrampningslagret. Det är inte ofta det är lagret i svänghjulet går sönder.
Lagret på ingående axeln ligger över oljenivån om du har för lite olja i växellådan och får ingen smörjnig förrän du börjar köra. Långvarig körning med för lite olja "tär hårt" på "grejerna". På den beskrivning du ger låter det som det skulle vara växellådan. Kolla /fyll på olja innan du gör något annat

Mvh
Lennart
av VolvoSebastian
lennarte skrev:
VolvoSebastian skrev:

Har du kollat oljan i växellådan? Den kanske läcker, så där är tomt på olja?
När motorn går på tomgång med kopplingen uppsläppt, snurrar ingående axeln i växellådan men resten av växellådan och urtramningslagret står stilla. När du trampar ur och lägger i en växel, stannar ingående axeln och urtrampningslagret och kullagret i svänghjulet börjar snurra. På så vis är det ganska lätt att avgöra om det är lagret i växellådan eller urtrampningalagret / lagret i svänghjulet som låter. Är urtrampningslagret riktigt dåligt kan man känna det i pedalen om man trycker ner pedalen en bit.
Alltså, om det låter när växeln ligger i friläge är det växellådans lager på ingående axeln som låter. Låter det när du "trampar ur, är det urtrampningslagret. Det är inte ofta det är lagret i svänghjulet går sönder.
Lagret på ingående axeln ligger över oljenivån om du har för lite olja i växellådan och får ingen smörjnig förrän du börjar köra. Långvarig körning med för lite olja "tär hårt" på "grejerna". På den beskrivning du ger låter det som det skulle vara växellådan. Kolla /fyll på olja innan du gör något annat

Mvh
Lennart

Då är det väl växellådan då, när ja köpte bilen var det ordentligt med olja som runnit på underredet. Var väl ca 1 liter olja i lådan ungefär så den lär nog ha gått så ett tag, körde själv några månader innan ja orkade byta packboxen och fylla på ny olja.
Och ja bilen tjuter när den står med växeln i friläge och kopplingspedalen uppe. Trycker jag däremot ner kopplingspedalen så tystnar det.
Antar att ingående axeln snurrar som gör att backen skrapar varenda gång?

Körde bilen idag och den skrek bara imorse när jag körde, försvann sen och var lugnt hela dagen.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har varit med om att urtrampningslagret tjöt på äldre annan bil. Tystnar tjutet först när du har kopplingspedalen helt nere, eller räcker det att du börjar trampa på pedalen?
av VolvoSebastian
erikn skrev:Jag har varit med om att urtrampningslagret tjöt på äldre annan bil. Tystnar tjutet först när du har kopplingspedalen helt nere, eller räcker det att du börjar trampa på pedalen?
Jadu det minns jag inte riktigt men tror det tystnade på vägen ner, när man släpper upp pedalen så kommer tjutet tillbaka efter ungefär 10 sekunder.

Har nu köpt en ny växellåda, svänghjulslager och urtrampningslager så nu ska det väl vara fan om det låter när man fått ihop allt igen. :D
av VolvoSebastian
White skrev:Är du säker på att det inte är så enkelt att det är remmarna som tjuter mot remskivorna? Prova med att spraya lite silikonspray på
remmarna och se om det tystnar!

Kan ju vara vattenpumpen som tjuter med!
Har bytt alla remmar utan resultat, spänt och släppt men det gör tyvärr ingen skillnad alls. Ljudet kommer bakåt motorn och lägger man huvudet under bilen tjuter det som mest så måste ju vara nåt där omkring? Vattenpumpen bytte jag utan resultat.

Ska montera ihop bilen i helgen med nya lådan och lagerna så ska jag återkomma med hur de gick! :P

Ingen som kan se på kopplingen hur dålig den är? Mätte 6,7mm på lamellen.
av VolvoSebastian
Nu är allt ihopsatt igen och funkar perfekt! Inget skrik eller skrap på backen. :)

Det jag bytte var kopplingsats/urtrampningslager, "ny" m47 växellåda och svänghjulslager. Passade även på att byta alla bussningar och kulskålar till spaken.

Har dock ingen aning om vilket av det jag bytte som var orsaken till att det skrek. :|

Tackar för hjälpen!

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]