Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Hej!

Jo jag tror också att ett riktigt reservhjul är bäst. Men det allra bästa vore väl att ha runflat-däck som BMW? Då slipper man oroa sig för punka helt..
Ett runflat-däck brukar ju vara dyrt, tyngre, dra mera bränsle, vara obekvämare och inte ha samma prestanda som ett normalt däck,
KalleH skrev: Kanske en dum fråga men märks det tydligt att man fått punktering? När jag hade pyspunka märkte jag det på att jag fick fylla på mer luft i ett däck när jag kollade trycket på macken men jag märkte ingen skillnad när jag körde, inte ens när däcket hade hälften av de andra däckens lufttryck. Men med ett helt tomt däck antar jag att bilen drar snett och att det skakar och låter konstigt??
/K.
Däckexplotion i 130 km/h märks rätt bra. Bilen "trillar ned " en decimeter, sen slingrar det rätt bra. :mrgreen:
av KalleH
Personligen hade jag nog hellre tagit nackdelarna med runflatdäck om jag slapp bry mig om risken att bli stående med punktering. När jag provat BMW med runflatdäck har jag inte märkt att däcken bullrar mer eller är sämre men det var endast korta provkörningar iof.

Jo klart om däcket exploderar lär man märka det :lol: Går det ens att ha kontroll över bilen i motorvägsfart om ett däck exploderar?
Användarvisningsbild
av apersson850
Tittar man på resultaten Teknikens Värld fått med run-flat däck från BMW, när det kört sitt numera världsberömda älgtest, så ska man inte ha run-flat om man ska köra längre resor än runt matbordet i vardagsrummet. Där inne har jag inga älgar, men ute...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur känslig är omkretsen vad gäller identiskt däck men olika rullomkrets?

Kan man köra med t.ex. ett helt nytt däck och ett som slitits ned ett par tre milimeter?

Måste man köpa fyra nya däck om man behöver ett enda helt nytt?
av mattish
KalleH skrev:Hej!

Jo jag tror också att ett riktigt reservhjul är bäst. Men det allra bästa vore väl att ha runflat-däck som BMW? Då slipper man oroa sig för punka helt.

Kanske en dum fråga men märks det tydligt att man fått punktering? När jag hade pyspunka märkte jag det på att jag fick fylla på mer luft i ett däck när jag kollade trycket på macken men jag märkte ingen skillnad när jag körde, inte ens när däcket hade hälften av de andra däckens lufttryck. Men med ett helt tomt däck antar jag att bilen drar snett och att det skakar och låter konstigt??

/K.
Runflat är inte bra, ockerdyra och stötiga.

Jag har kört punka en gång och det märktes inte alls på bilen, iofs höger bak. Dessutom spelade stereon lite högre musik, det var när den skulle byta låt som vi hörde att det lät konstigt. Det däcket var inte vackert!
Användarvisningsbild
av apersson850
Vi har numera två XC70, en 2012 och en 2016. Märkligt nog har även den från 2016 Tempaspare. Nu är det köpt begagnad, så jag vet förstås inte om förste ägaren fick det hjulet som något speciellt för den bilen.
Reservhjulet behövdes för ett tag sedan på den nyare bilen, på grund av punktering. Däcktrycksövervakningen beklagade sig när det var monterat, men det räckte med en kalibrering efter skifte till vinterdäcken på den axeln. Nu har jag fått två nya däck till bilen (de var så slitna att det inte var lönt att reparera - skulle ändå skrotat de två däcken när sommarsäsongen var slut), så nu ska sommardäcken på där bak igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: ons 23 maj 2012, 11:59 Tittar man på resultaten Teknikens Värld fått med run-flat däck från BMW, när det kört sitt numera världsberömda älgtest, så ska man inte ha run-flat om man ska köra längre resor än runt matbordet i vardagsrummet. Där inne har jag inga älgar, men ute...
Har kört 260 km/h på autobahn med min BMW med Run-Flat. Inget kostigt alls. Känns faktiskt bra mycket säkrare än med vanliga däck.

Får man punka på framdäcket i hög fart med vanliga däck kan man hamna vart som helt och flyga av vägen, med Run Flat är det rätt odramatiskt, bara sakta ned och gå ut till högerfilen. (Jag har fått punka på bakhjulet så det flög i slamsor i hög fart och sladdade rejält, inget jag vill uppleva på framhjulet)
av William85
apersson850 skrev: ons 22 sep 2021, 10:46 Vi har numera två XC70, en 2012 och en 2016. Märkligt nog har även den från 2016 Tempaspare. Nu är det köpt begagnad, så jag vet förstås inte om förste ägaren fick det hjulet som något speciellt för den bilen.
Reservhjulet behövdes för ett tag sedan på den nyare bilen, på grund av punktering. Däcktrycksövervakningen beklagade sig när det var monterat, men det räckte med en kalibrering efter skifte till vinterdäcken på den axeln. Nu har jag fått två nya däck till bilen (de var så slitna att det inte var lönt att reparera - skulle ändå skrotat de två däcken när sommarsäsongen var slut), så nu ska sommardäcken på där bak igen.
Jag har för mig reservhjuls-kitet alltid kunde läggas till som tillval för en mindre summa efter ca 2012 då det utgick som standardutrustning.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bränslefilter saknas 2,4i

Hej Jag har konstaterat att bilen inte har brä[…]

Tack för intressant inspel Gregol! Jag har li[…]

V70 1,6d Drive -10 ”pesten”

Vad är detta för nå? :-o (se bi[…]

Svårlösta vibrationer