Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Min verkstad deklarerar väldigt tydligt att om man har låsbultar, skall nyckeln läggas fram på passagerarsätet. Då inträffar inte dylikt
av LasseL
Ja, det borde jag gjort.
Men nu vet jag inte om boven är 1) verkstaden som klargjorde bilen (köpte den som beg.bil i januari) eller 2) den lokala verkstaden som gjort ett par småsaker efteråt.
Jag vet inte om småsakerna krävde att hjulet togs av...
(Båda är Volvo-verkstäder.)

Den lokala verkstaden ville i alla fall inte erkänna att det var de som hade slarvat, och jag har ju inga bevis.

Jaja, man lär så länge man lever...
av Lövet
Har Volvos bultar roterande yttre kona? Annars kan lösningen för att ta loss dem vara så enkelt att det är pinsamt:

Själv har jag slutat med låsbultar. Ställer bara till problem för ärliga människor.
Användarvisningsbild
av apersson850
Förr hade de fasta skruvar eller muttrar, med ett speciellt spår i. Men nu har de en vanlig sexkant utanpå skruven, och låsningen under. Sexkanten bara snurrar om man skruvar på den.

Antagligen har någon på Volvo sett filmen...
av Lövet
De låsbultar jag hade på min V70II måste varit av gamla typen isf. De var bara en fast mutter med ett lite konstigt mönster i. De hade inte varit några problem att klämma loss genom att bara slå på en större hylsa likt filmen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Precis. Sådana hade jag på min 854 Turbo (skruv) och 744 GLT 16 valve (mutter). Men på min XC70 fick jag den nya modellen, med roterande sexkant ovanpå en ring med låsmönstret.
av henricnygren
Fick problem med mina låsbultar i helgen, nyckeln gick åt skogen. Köpte ny, gick åt skogen... :x Volvohandlarn skulle ha ca 2 500 för arbetet att ta bort dem. Lång näsa. Åkte till Lönns bilverkstad i Vällingby. De tog bort alla på 45 minuter. Hylsa utanpå, välriktade slag och sedan vrida bort dem.
Ja, fälgfärgen tog skada men endast inne i bulthålet vilket inte syns. De plockade inte ens bort de snurrande ringarna innan. Som ni förstår kostade det inte 2 500. Mindre än 1000 faktiskt vilket man får vara nöjd med. Rekommenderar verkligen Lönn´s. rekommenderar inte Volvo original hjullås. Skall lägga bultarna i Postlådan hos Volvo. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Känns ju som att Nygrens verkstad, efter denna utbildning, gör det på 25 minuter, eller hur?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]