Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av org2
Har en V70-98 som jag har lagt märke till en konstig sak på.

När jag kör bilen på låga varvtal så hör jag att svagt missljud som ökar i takt med att jag drar på och för att till slut försvinna.

Stänger jag av AC med hjälp av knappen i panelen så försvinner missljudet. Kupefläkten kan vara på utan att det påverkar ljudet.

Skall tillägga att systemet fungerar fin-fint, jag får rimfrost i skägget när jag drar på full kyla och letar efter björkruska när jag kör med full värme.

Misstänker något med drivningen av kompressorn eller ngt, eller är det bara som så att det är ett normalt missljud?

/F
av NCR
Jag tror det kan ha att göra med hundbajs under höger skosula. :lol:
Användarvisningsbild
av eslund
Har haft liknande på en Saab.. Då var det lagerna i AC-kompressorn som började närma sig slut.. Borde dock inte vara det redan på en -98 om den inte har gått riktigt långt...
av org2
JAg vet inte, bilen har gått 15K. Men när du säger lager så associerar jag det till hur datorn låter när en fläkt börjar kärva. Så det kan ju inte vara helt omöjligt.

då är frågan om man bara byter lager eller hela kompressorn?
Användarvisningsbild
av eslund
Kolla om det är lagrena först.. Det bör ju höras rätt väl om du står över kompressorn och lyssnar, och ber någon slå på och av den..

På Saaben fick man byta hela kompressorn.. Verkstan sa att den hade en livslängd på ca 30.000 Mil.. Så efter bara 15.000 så borde det ju inte vara ett problem..

Gjorde kontakterna lite större och då[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]