Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hmmm...

Sitter och tittar på siffrorna för nya femcylindriga tvålitersmotorn till Bi-fuel. Lite märkliga siffror när jag tittar på dem. Jag förutsätter att den är turboladdad. Har svårt att se om det är en helt nyutvecklad motor eller on det bara är en 2,5T med kortare slag.

Det märkliga är när jag tittar på vridmoment. T4, gamla Bi-Fuel (2,5T 231hk) och T5 har alla maxvrid redan vid 1600-1800 varv och i ett brett register ända upp till 5000. Den nya Bi-fuelen har maxvrid (300Nm) först vid 2.700......? Och i ett spann 2700-5000 rpm. Väldigt smalt register. Låter nästan som en sugmotor? Är det fel siffror? Jag förstår att något måste försvinna när man skalar bort 1/2 liter cylindervolym men detta känns lite dystert.

Är det någon som kört den nya motorn och kan rapportera hur den känns? Är överlycklig att Volvo valt att fortsätta med en femma men blir lite fundersam på prestandan. Än har man inte sett någon vridmomentkurva.
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Vi får nog vänta och se...
Fler siffror verkar konstiga som tex tankvolym och baggagevolym.
Enl volvocars.com har den nya Bi-Fuel BÅDE full tank och fullt baggage vilket inte är troligt.

Det skall bli intressant att se förbrukning och räckvidd om de lyckas ta fram en snålare gasbil.
Kan den nå 40, 45 eller 50 mil?

Själv har jag kommit nästan 38 mil med en MY11.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]