- mån 21 maj 2012, 15:50
#647671
Hmmm...
Sitter och tittar på siffrorna för nya femcylindriga tvålitersmotorn till Bi-fuel. Lite märkliga siffror när jag tittar på dem. Jag förutsätter att den är turboladdad. Har svårt att se om det är en helt nyutvecklad motor eller on det bara är en 2,5T med kortare slag.
Det märkliga är när jag tittar på vridmoment. T4, gamla Bi-Fuel (2,5T 231hk) och T5 har alla maxvrid redan vid 1600-1800 varv och i ett brett register ända upp till 5000. Den nya Bi-fuelen har maxvrid (300Nm) först vid 2.700......? Och i ett spann 2700-5000 rpm. Väldigt smalt register. Låter nästan som en sugmotor? Är det fel siffror? Jag förstår att något måste försvinna när man skalar bort 1/2 liter cylindervolym men detta känns lite dystert.
Är det någon som kört den nya motorn och kan rapportera hur den känns? Är överlycklig att Volvo valt att fortsätta med en femma men blir lite fundersam på prestandan. Än har man inte sett någon vridmomentkurva.
Sitter och tittar på siffrorna för nya femcylindriga tvålitersmotorn till Bi-fuel. Lite märkliga siffror när jag tittar på dem. Jag förutsätter att den är turboladdad. Har svårt att se om det är en helt nyutvecklad motor eller on det bara är en 2,5T med kortare slag.
Det märkliga är när jag tittar på vridmoment. T4, gamla Bi-Fuel (2,5T 231hk) och T5 har alla maxvrid redan vid 1600-1800 varv och i ett brett register ända upp till 5000. Den nya Bi-fuelen har maxvrid (300Nm) först vid 2.700......? Och i ett spann 2700-5000 rpm. Väldigt smalt register. Låter nästan som en sugmotor? Är det fel siffror? Jag förstår att något måste försvinna när man skalar bort 1/2 liter cylindervolym men detta känns lite dystert.
Är det någon som kört den nya motorn och kan rapportera hur den känns? Är överlycklig att Volvo valt att fortsätta med en femma men blir lite fundersam på prestandan. Än har man inte sett någon vridmomentkurva.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson