Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlt
Hej
Är det stor skillnad kör(komfort)mässigt mellan en t4 och 2,4d eller d5 samt ljudnivån i bilen , antar att det skiljer en hel del i motorkarraktär vad det gäller körstilen .
Jag söker en komfortabel bil med LÅG ljudnivå i kupeèn , vad ska man välja?

// Tommy
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Välj std-chassie, 16" hjul och (enligt många, även om jag tvivlar) laminerade glas.
Motorljudet är sekundärt jämfört med däcksljud, i farter över typ 30km/h, så bry dig inte om vilken motor, om det är låg ljudnivå du jagar.
av Enzo
Körkomfortmässigt är ju D5 trevligare pga mer effekt på låga varv, vilket ger en mer avspänd körstil. I fart så är båda tysta, på tomgång så knattrar ju dieseln mer.

Som nån sa, ta 16-tums hjul och laminerade rutor samt automat, så får du en riktig komfortkärra.
av MattiasD
Varför jämför du den minsta ottomotorn och den största dieselmotorn? Det skilljer nästan 100 000 kr mellan T4 och D5 i inköpspris. På ottosidan borde T5 ligga närmare till hands. Eller om det är begagnat - 2.5FT. Ottomotorn erbjuder silkeslen gång, särskillt 2.5FT, inget r-r-r-r-r-r och inga vibrationer.
Användarvisningsbild
av Knight8806
D5:an har ett fantastiskt ljud vid låga varv när man statskör i låg fart. Påminner om V8:ans muller, även om den inte låter som en V8 på långa vägar. :-)-)
av tlt
MattiasD skrev:Varför jämför du den minsta ottomotorn och den största dieselmotorn? Det skilljer nästan 100 000 kr mellan T4 och D5 i inköpspris. På ottosidan borde T5 ligga närmare till hands. Eller om det är begagnat - 2.5FT. Ottomotorn erbjuder silkeslen gång, särskillt 2.5FT, inget r-r-r-r-r-r och inga vibrationer.
Det är en begagnad jag tänker köpa och då skiljer det inte många kronor...
av Johannnes
tlt skrev:
MattiasD skrev:Varför jämför du den minsta ottomotorn och den största dieselmotorn? Det skilljer nästan 100 000 kr mellan T4 och D5 i inköpspris. På ottosidan borde T5 ligga närmare till hands. Eller om det är begagnat - 2.5FT. Ottomotorn erbjuder silkeslen gång, särskillt 2.5FT, inget r-r-r-r-r-r och inga vibrationer.
Köp D5 med automat, bättre än T4. T4 låter pipigt vid högre varvtal medan D5 mullrar mer. "Knattret" störs man inte av vid tomgång, kanske när det är kallt ute tills motorn blir varm (om man är petig!!!).
16" behöver du inte satsa på, man har bra åkkomfort med 17" också!!! Kör själv med 18" och automatisk nivåreglering, funkar jättebra (lite bullrigare med 18" men lite mindre stötig pga nivomatic dämpare).
av perhall
Det skiljer jättemånga kronor mellan en beg T4 o en beg D5... laminerade rutor gör märkbar skillnad. Däremot gör 16 el 17 inte så stor skillnad som många tror, lite beroende på däcktyp o om 16 är 205/60 el 225/55. Numera är 225-55 std på de flesta motorer/PH
av perhall
Johannnes skrev:
tlt skrev:
Köp D5 med automat, bättre än T4. T4 låter pipigt vid högre varvtal medan D5 mullrar mer. "Knattret" störs man inte av vid tomgång, kanske när det är kallt ute tills motorn blir varm (om man är petig!!!).
16" behöver du inte satsa på, man har bra åkkomfort med 17" också!!! Kör själv med 18" och automatisk nivåreglering, funkar jättebra (lite bullrigare med 18" men lite mindre stötig pga nivomatic dämpare).
Är det nivomatic utan sportchassi? Förr var bilar med nivomatic alltid stötigare än utan. Är det dessutom sportchassi (osäker på om man kan kombinera std-chassi med nivåmatic) lär den ju vara betydligt stötigare än med std-chassit. Dock är ju inte volvos sportchassi alls så stötigt som t ex en Audi A6/PH
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]