Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Karlie
Tjao!

För det första vet jag egentligen inte vilken forumsdel tråden passar bäst i, men vi börjar här, så får det väl ändras om folk anser det :wink:

Hur som helst.. Dags för 745an att få sträcka på sig lite! :mrgreen:
Tänkte slänga upp en tråd och inviga er i mina semesterplaner, samt höra efter lite tips både innan och under vägen. Är ju alltid bra att ha. :D

Vi är några stycken som tänkte dra en roadtrip i sommar. Planen är att dra söderöver igenom Europa ner mot Kroatien där vi fixat en lägenhet via bekanta.
Resvägen vi tänkt ut är ungefär följande; Karlstad - Berlin - Prag - Bratislava - Budapest - Split -Sutivan. Sedan vet vi inte riktigt hur det blir hem. Men eventuellt blir det sedan att åka till Pisa och Livorno i Italien och sedan ta färja över till Barcelona för att åka upp mot Sverige därifrån.
Lägger upp en bild här så ser ni planen. Hemvägen är dock långt ifrån spikad än.

Bild

Färdmedlet för våran resa blir självklart min gamle trogne 745:a.
Har en nyare Mercedes-kombi, men litar inte riktigt på nyare bilar, och ogillar tanken med att bli ståendes längs vägen utan att kunna göra någonting själv.
745:an har alltid varit pålitlig under de år jag haft den, och börjar nu bli en van resekamrat när det gäller roadtrips. Dessutom kan man fixa det mesta med en 10/13nyckel samt silvertejp och ståltråd! 8)
För att dra en snabb genomgång om bilen så är det en 91:a som i dagsläget rullat stadiga 38500mil. Fabrikstrimmad reginastyrd B230F med 531topp/VX3-kam samt M46.
Tämligen välutrustad med GLT-paketet (elhissar/elspeglar, mörka lister etc) samt ECC, helskinn, lamelldiff, nivåreglering etc.
Måhända att den är gammal och gått långt, men fungerar fortfarande som go långfärdsbil med sina bekvämligheter.
Har ägt den i ca 6år och har varit på några roadtrips med den tidigare. Åkte 2år i rad 2007/2008 och då blev det Spanien, Frankrike, Monaco, Italien, Österrike, Schweiz, Luxemburg, Tyskland och så självklart Norge/Danmark. Nu var det dock några år sedan sist.

Tänkte att jag skall börja fixa lite med den till veckan här, för att minska risken för haverier och tråkigheter när man väl har semester.

Tog den i trafik som vinterbil nu i höstas efter att den stått ett tag, och då fick den sig en genomgång med bland annat nya bromsar bak (ok, skivor, belägg, backar) samt service med olja/filter tändstift, luftfilter samt soppafilter. Så på den fronten är det mesta lugnt.

Avfärden är planerad först runt 4-5 Juli, men jag tänkte börja småfixa lite redan nu, så man slipper hålla på med det i sommar.

Kamrem och de andra kilremmarna skall bytas, då det var minst 5år sedan sist. Sedan trycker den ur olja vid påfyllningslocket trots ny fin packning, så ev kanske man bör kolla vevhusventilationen med?

Skall uppdatera tråden fortlöpande under fixandets gång, men ni får gärna ösa på med lite tips inför resan. Allt från vad man bör gå igenom på bilen till roliga resetips och annat är uppskattat!

Bifogar för övrigt några bilder på 745an när vi var på tur för några år sedan. :D
Finns lite mer på http://www.garaget.org/?car=47508

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Karlie, redigerad totalt 0 gånger.
av Hemulen
Vad jag vet så är bränslepumpen lite känslig på Reginasystemet,finns bara en pump i tanken,vet en som fick byta efter ca 15tusen mil. Den långa tändkabeln till den fyrkantiga tändspolen kan också vara lite känslig,går ju att ohm-mäta den för kontroll.
av Candypig
Har väl inga specifika tips, men en "service" och allmän koll på bilen innan så är det nog inga problem...nästan lite avundsjuk...var i kroatien 2007 med min 944:a fullpackad med familj och bagage men det gick hur bra som helst :-)-) En upplevelse!
av Pxu
Härliga bilder :)
Oavsett hur väl man förbereder sig kan det vara bra att ta med (vad jag kommer på nu...): En bensinpump, laddreg/kol till generatorn, tändmodul eller vad för elektr. som nu tänkas kan ge upp, kanske kamrem och toppackning om man åker 230-motor, lite kablage och alligatorklämmor för felsökning/förbikoppling, gröna kopplingsschemeboken och litet mätinstrument samt förstås ordentligt lämpliga verktyg. Även lite olika beg kylarslangar o skarvrör från skroten tar lite plats, om tex kylaren spricker kan man lätt meka dit första bästa i brist på bättre. Ordentligt med oljor och vatten och bränsle nerpackat. Och ficklampor. Händer det nåt så är det på fel ställe och tid, kan ta timmar att skaffa fram det mest basala. Är man ingen mek själv så finns det säkert nån inföding som kan fixa, men han har kanske inte rätt grejer tillhanda. Och cash i lämpliga valutor djupt nerpackat som sista nödreserv. Har man välfyllt under luckorna blir resan problemfri i den skruttigaste bil.

Ovanstående är väl inte riktat mot trådstartarn specifikt utan mer allmänt mot oss som åker långt med gammelvolvo.

Glöm inte kolla så att bränsleledningar o filtret under bilen inte bara väntar på att springa läck pga korrosion, och att vindrutetorkarnas länkage/vire är i bra skick.

Några riktiga kartböcker från olika förlag och årgångar. Gamla huvudvägar kan vara nog så trevliga efter att ny bättre väg byggts. Det är också långt ifrån säkert att google/viamichelin/gps visar bästa vägen - se bara hur vansinniga långsamma omvägar man ibland ska åka i sverige, är samma nere i europa. GPS är ofta guld men inte alltid. Otroligt vad folk med endast gps kan vara lost, fler än en med ny bil och bara gps har velat titta i mina böcker på rastplatsen :)
av sicnarf
Karlie,kolla alla kylslangs klämmor.När jag kollade nyligen så var flera rostiga och av.Rena turen att de satt kvar i sitt läge.Sen ska du titta noga på den översta kylanslutningen för den brukar gå sönder i flänsen (tror jag det heter). Vet flera som fått kokande motor pga det då slangen släppt efter flänsen gått sönder.Ta med kylar glykolvatten också.
av osla
sicnarf skrev:Karlie,kolla alla kylslangs klämmor.När jag kollade nyligen så var flera rostiga och av.Rena turen att de satt kvar i sitt läge.Sen ska du titta noga på den översta kylanslutningen för den brukar gå sönder i flänsen (tror jag det heter). Vet flera som fått kokande motor pga det då slangen släppt efter flänsen gått sönder.Ta med kylar glykolvatten också.
det där om att den övre stosen gått sönder har jag också varit med om, så grejjer för att kunna fixa det kanske kan vara bra att ha med

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]