Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Volvo skryter ju frisk i reklamen med, altid den senaste mjukvaran när du servar hos oss.

"FRIA UPPDATERINGAR

På Volvo förbättrar vi ständigt mjukvaran i våra bilar. Därför ingår uppdateringen till den senaste mjukvaran i Volvo Service 2.0. Exempel på funktioner eller system som kan optimeras genom senaste mjukvarustatus är klimatanläggningen, motorn, växlarna och förarinformationen.*

*Uppdateringar finns för alla modeller från 1999 och framåt, förutom Volvo C70, S/V40 –04 och XC/V70 –00."

I dagens moderna fordon där mjukvara utgör en viktig del tycker jag inte att man ska behöva tjata sig till det, har det kommit mjukvara som tillför bilen nya funktioner/fixar tycker jag det är en självklarhet att det installeras åt kunden vid service.
av tunnis
Uppdateringarna görs ju vid service. Problemet är att det är ca 1år mellan dessa :D

Har själv betalat för att få uppdatering gjord mellan två service och det var värt ett par hundra att slippa gå å vänta på nästa service.
Användarvisningsbild
av PalmE
Jag har serviceavtal och då ingår tydligen inte uppdatering av mjukvara sa dom på första servicen, nån annan som hört nåt annat?
av chaffis75
Låter märkligt varför skulle inte det i gå det är ju samma service man köper.
Jag tror det snarare är att de är bekväma att uppdatera tar tid och strular dessutom ibland min service tog typ 2 timmar extra för att uppgraderingen av multimedia mjukvaran strulade.

Jag har service avtal.

Fredrik
av Droopy
PalmE skrev:Jag har serviceavtal och då ingår tydligen inte uppdatering av mjukvara sa dom på första servicen, nån annan som hört nåt annat?
Det här ingår bla i servicen:

"FRIA UPPDATERINGAR

På Volvo förbättrar vi ständigt mjukvaran i våra bilar. Därför ingår uppdateringen till den senaste mjukvaran i Volvo Service 2.0. Exempel på funktioner eller system som kan optimeras genom senaste mjukvarustatus är klimatanläggningen, motorn, växlarna och förarinformationen.*

*Uppdateringar finns för alla modeller från 1999 och framåt, förutom Volvo C70, S/V40 –04 och XC/V70 –00."

Serviceavtal el ej spelar ju ingen roll, det är samma service du köper.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag gjorde service för ett tag sedan och klagade på funktionen på både det ena och det andra. Men inte uppdaterade de mjukvaran för det, lymlarna. Var där igen en vecka senare för att jag fick nya felmeddelande från BLIS. Då visade det sig att det fanns en TIE (servicemeddelande) för detta fenomen, och det skulle botas med ny mjukvara. Det gjorde det också, men det var uppenbart inte gjort på servicen, trots att jag alltså den gången särskilt påpekat detta fel.
De uppdaterade inte Multimedia heller, men det tror jag att jag ska "upptäcka" när den här uppdateringen kommit ut... :twisted:
av Micke008
apersson850 skrev:Jag gjorde service för ett tag sedan och klagade på funktionen på både det ena och det andra. Men inte uppdaterade de mjukvaran för det, lymlarna. Var där igen en vecka senare för att jag fick nya felmeddelande från BLIS. Då visade det sig att det fanns en TIE (servicemeddelande) för detta fenomen, och det skulle botas med ny mjukvara. Det gjorde det också, men det var uppenbart inte gjort på servicen, trots att jag alltså den gången särskilt påpekat detta fel.
De uppdaterade inte Multimedia heller, men det tror jag att jag ska "upptäcka" när den här uppdateringen kommit ut... :twisted:
Gjorde du en "riktig service" eller en anpassad?
All mjukvara hinner inte uppdateras under tiden oljan rinner ur bilen :shock: , skulle tro att det kan ta över timmen att uppdatera alla mjukvaror mer om det strular. Sen är det frågan om det kan välja "update all" som med Windows Update eller om de får köra i en åt gången och passa datorn under tiden de kollar lufttrycket i däcken och om alla bälten sitter kvar i bilen...

Jag har en känsla av att de gärna undviker extrajobbet då den normala servicen utförs på kortare tiden än vad det tar att ladda mjukvara i bilen.
av Soft
Fikk full Software oppdatering på Bilia i Oslo i dag, ingen V 3.0
SW 0997
2011 S60 - Summum
av Tobbev
Micke008 skrev: All mjukvara hinner inte uppdateras under tiden oljan rinner ur bilen :shock: , skulle tro att det kan ta över timmen att uppdatera alla mjukvaror mer om det strular.
Sist min Sensus uppdaterades tog det en bit över en timma, så ja, det tar lång tid.
av Droopy
Tobbev skrev:
Micke008 skrev: All mjukvara hinner inte uppdateras under tiden oljan rinner ur bilen :shock: , skulle tro att det kan ta över timmen att uppdatera alla mjukvaror mer om det strular.
Sist min Sensus uppdaterades tog det en bit över en timma, så ja, det tar lång tid.
Om det så tar en hel dag så är det ju bara för verkstaden att finna sig i det, tycker jag. Har man sålt in sitt koncept med att bla kunden altid får den senaste mjukvaran, så får man nog se till att uppfylla dessa löften ochså.

Såhär lät det när konceptet sjösattes:

Volvo Service 2.0 - Volvo takes service to next level
07/04/2010
- In the competitive world automotive industry is, it is not enough
to talk about the natural values of our workshops offer: Volvo
Genuine Parts, Volvo and Volvo Methods Trained technicians with high
skills. We must offer something more Volvo owners, "says Pär Source Heron,
customer service manager at Volvo Cars Sweden.

Free updates
- One of the concrete promises as part of the Volvo Service 2.0 is that the car
serviced by a Volvo workshop is always upgraded with the latest
software. Our cars are now rolling computers and all the more so in
future, "says Pär Source Heron.

Other promises to customers in Volvo Service 2.0 is:
* Personal service for all
* Availability around the clock through new customer service number: 020-94 94 80
* Car rental service at lower cost
* "My Volvo Homepage" which is launched in step 2 later in the year

Volvo already has other unique promise as a one-year complimentary
extension of the Volvo Assistance each time you do maintenance and extension
machinery insurance in Volvia when car bought from a Volvo dealer.

- In addition to the main points discussed with the
Volvo dealerships, we know that many of our Volvo dealers / workshops
around the country will take additional local actions.

- It has never been more fun to work with customer service issues at Volvo
than it is right now, "says Pär Source Heron.

Så varje gång jag servar min bil hos Volvo förväntar jag mig såklart den senaste mjukvaran i hela bilen, oavsett.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 29

Har precis bytt tomgångsventilen men inte te[…]

Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,