Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
(Gäller en bekants bil)
Efter att tidigare kört på Pirelli Pzero däcken som satt på vid köpet, och höll i 3 somrar 2008-2011.
Så köptes nya däck till förra året, Michelin Pilot Sport 3.
Bilen körs gissningsvis ~2500 mil/år, en D5 AWD MY08 med 18" fälgar.

Nu är framdäcken helt nedslitna, ända ner till slitagevarnaren. Bakdäcken är bättre, kanske halva mönstret kvar, men ändå rätt "dåligt".
Trodde Michelin skulle vara slitstarkare än så, eller är nåt knas? De är inte snedslitna utan båda framdäcken ser likadana ut, utesluter det felaktig framvagnsinställning? Möjligen att de är mer slitna i mitten än ut mot kanterna.
Surt i alla fall när däcken inte var gratis :)

Och nog borde de slitna däcken bytas nu? Och kan man då sätta på annat fabrikat eller bör man byta alla fyra? (vilket jag inte tror ägaren är så sugen på). Lär ju inte bli likadana Michelin igen i alla fall.

Bild
Ursäkta all smuts på däcken, jag borde kanske borstat av dem lite innan jag knäppte bilden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Pilot Sport 3 är väl ett suddgummidäck, dvs grymt mjuk gummi med grymt väggrepp. Inte ett däck som håller länge.

Man kan ju köpa däck i hårdare gummi som går både 2 och tre ggr så långt men de har inte samma grepp.

Det finns inget däck som både går långt ocg har supergrepp. Man får välja vad man prioriterar.
Titta på holländska trailerdragare (tvåaxlade dragbilar med treaxlad trailer, av svenska chaufförer ofta kallade "pulkor") i backarna på vintern. De kör ofta på däck som ska hålla 25000 mil. Men i snö...
av sorsj
Är också förvånad över mina senaste Michelindäck. Bilen (V70 D5 2WD my 2010) levererades med Pirelli, som höll ca 3500 mil. De byttes då mot Michelin Primacy HP, som nu är praktiskt taget slut efter bara ca 2500 mil. Obs då att jag har dimension 225/55 16 men hastighetsklass W, som ju är helt onödig. Hastighetsklass V i den dimensionen fanns men lagerhölls inte i Sverige; hade jag stått på mig hade de fått specialbeställas.
Användarvisningsbild
av Anders E
lobbysleeper skrev:(Gäller en bekants bil)
Efter att tidigare kört på Pirelli Pzero däcken som satt på vid köpet, och höll i 3 somrar 2008-2011.
Så köptes nya däck till förra året, Michelin Pilot Sport 3.
Bilen körs gissningsvis ~2500 mil/år, en D5 AWD MY08 med 18" fälgar.

Nu är framdäcken helt nedslitna, ända ner till slitagevarnaren. Bakdäcken är bättre, kanske halva mönstret kvar, men ändå rätt "dåligt".
Trodde Michelin skulle vara slitstarkare än så, eller är nåt knas? De är inte snedslitna utan båda framdäcken ser likadana ut, utesluter det felaktig framvagnsinställning? Möjligen att de är mer slitna i mitten än ut mot kanterna.
Surt i alla fall när däcken inte var gratis :)

Och nog borde de slitna däcken bytas nu? Och kan man då sätta på annat fabrikat eller bör man byta alla fyra? (vilket jag inte tror ägaren är så sugen på). Lär ju inte bli likadana Michelin igen i alla fall.

Bild
Ursäkta all smuts på däcken, jag borde kanske borstat av dem lite innan jag knäppte bilden.
Har du för mycket Toe-in så sliter du ner däcken ganska fort.
Kör själv på Continental SC2 och tycker dom håller bra trots 250 hk och blyfot.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]