Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
Det är ju straffet att vara fåfäng! har haft bägge sorter. Jag irriterde mig mest på att delbara draget hade ett litet spel som det under vissa inbromsningar kändes inte bra särskilt i utförs backe o en lätt sväng kom en duns orsakad av nämnda spel som måste finnas konstruktionsmässigt.
ALDRIG ett löstagbart elände mera för min del!
Isak
Användarvisningsbild
av Vojje
Fast och styv krok är manligt och sexigt :D . Delbar är enbart fjolligt :cry: . Det gäller alla bilar!
av llesrof
Vojje skrev:Fast och styv krok är manligt och sexigt :D . Delbar är enbart fjolligt :cry: . Det gäller alla bilar!
Dragkrokar är för bönder och arbetare. Jag skulle aldrig besudla mitt vrålåk med något så simpelt föga ståndsmässigt som en dragkrok. Antingen ser jag till att få varorna hemkörda av butiken så att jag slipper nedlåta mig till att synas med en släpkärra, eller så låter jag någon annan köra hem grejerna, farsan till exempel :mrgreen:
av *pettson*
Vilken tur man är stolt arbetare.
En fast krok på 855:an och två fasta krokar på volvoskogsmaskinen.
Släp körs med stolthet vartän man ska och vad än man kör. :mrgreen:

Det bästa som kunde hända är inte att slåss om hur en krok ska sitta på bilarna. För hur vi än gör så kräver en krok underhåll då den sitter i smutsen när den används oavsett om den går att ta bort, fälla in eller om den sitter fast på plats.
Enda sättet att få den bra underhållen vore väl om bilen inte gick att starta utan att den putsats och smorts. Dit är det en bit kvar.
Dom flesta böjer sej inte så långt ned frivilligt för underhåll, oavsett om dom själva beställt bilen med drag.
Det är ytterst sällan man ser en dragkrok som vårdats och då ser jag ju några bilar per år.
av llesrof
Den löstagbara kroken på min förra bil fick rena rama spa-vehandlingen varje gång jag använt den. Den var varm dusch med milda rengöringsmedel, välgörande oljor och handtorkning med en mjuk frottéhandduk. Som avslutning, efter att ha legat och torkat ordentligt, packades den in i en ren plastpåse och placerades omsorgsfullt i bagageutrymmet. Jag kunde gått steget längre och skaffat en låda i blankt ädelträ och mässingsbeslag inredd i röd sammet, och lagt den i ett för kroken format fack. Det var en lycklig krok.
av semmelman
I bet att om du inte behandlade din fru minst lika ömt att hon blev svartis på bilen, right? :D

Å andra sidan de är rätt bra på att behandla sig själva med krämer och gud vet vad varenda dag. Så vi kanske kan få fortsätta lägga energi på våra kelgrisar utan dåligt samvete. :P
Användarvisningsbild
av isak
Jo! Har man så gott ställt så skulle inte jag besudla mig att sätta arslet i en Volvo heller!
En släpkärra på gården är ju aldrig fel för nödvändiga transporter för allehanda ting. Går ju faktiskt utmärkt att dra husvagnar med!
Isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Den löstagbara kroken på min förra bil fick rena rama spa-vehandlingen varje gång jag använt den. Den var varm dusch med milda rengöringsmedel, välgörande oljor och handtorkning med en mjuk frottéhandduk. Som avslutning, efter att ha legat och torkat ordentligt, packades den in i en ren plastpåse och placerades omsorgsfullt i bagageutrymmet. Jag kunde gått steget längre och skaffat en låda i blankt ädelträ och mässingsbeslag inredd i röd sammet, och lagt den i ett för kroken format fack. Det var en lycklig krok.
Glöm inte att även fästet i bilen behöver samma behandling.

Efter varje körning med krok så använde jag skyddsolja även på den fasta delen på bilen.
Användarvisningsbild
av Nexus
har ett monoflex löstagbart på min och det har då aldrig strulat. Smörjs inte alltför ofta men fungerar bra ändå. Kroken ligger tryggt under golvet i bagaget.
Har svarvat till en egen täckkåpa då den stora som följde med lossat vid minsta snö man backar in i dessuton är den stora klumpig och ful :P
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]