Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Det finns ett fantastiskt bra däck tillverkat för tyska premiumbilar. Har aldrig haft maken till däck. Kommer alltid på topp postion eller näst överst i alla internationella tester, googla själv och se! Men när man nämner namnet på detta forum kommer snart ca 15 kommentarer om att de la ner Gislaved, sen kan däcket vara hur bra som helst.
Märket heter Continental, Premium Contact 2. Helt fantastiskt, tyst och fint grepp. Kommer just hem från Tyskland där jag tidvis har brakat på i över 200 km/h. Även i höga farter var Continental betydligt lugnare, stabilare och tystare än något annat däck jag haft. Jag har hittat mitt däck, har provat både Michelin, Pirelli och även Gislaved då de gjorde sommardäck. Continental forever!
Användarvisningsbild
av Perc
Låter bra. Då kanske jag borde testa nåt annat märke istället för att gå ner i storlek :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Continental Premium Contact 2 är en ständig testvinnare.
Enda minuset är rullmotståndet och att det inte är ett Svanenmärkt miljödäck.
av LaRy
Vojje skriver om Svanen märkta miljödäck. Vi Bilägare hade en stor test av miljödäck. I princip blev svaret att antingen köper man ett bra däck för prestanda eller ett miljödäck, för miljöns skull.
Man provade lågt rullmotstånd i verklig trafik. Efter dagens slut när bilen kom hem igen kunde bilen med lågt rullmotstånt komma några hundra meter ytterligare på samma bränslemängd. Det merpris ett däck med lågt rullmotstånd kostar kommer aldrig att bli en ekonomisk besparing, enligt testet. Att använda mindre miljöfarliga kemikalier påverkar även prestanda. Inget miljödäck kan idag mäta sig motsvarande "normalt" däck när det gäller väghållning och bromssträcka. Vi Bilägare var förvånad över hur mycket längre bromssträckan blev med miljödäck. Som exempel tog man med just Conitentals miljödäck mot Continental Ultra Grip. Samma fabrik, samma utvecklare, men stor skillnad i prestanda.

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]