Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maba
Jag upplever också att lådan växlar ner lite hårdare ibland. Framförallt när man har kört i landsvägsfart en stund och närmar sig en korsning/rondell och saktar in. Då hugger det till när den växlar ner i den hastighet du nämner, men inte annars. Har inte påpekat det, men det kanske man borde?
av sweborn
En liten uppdatering om någon funderar...

Lämnade in bilen till Bilia för en ombalansering av hjulen så att det kunde strykas från listan, men det slutade i att jag fick hämta bilen utan att hjulen ombalanserades. Detta eftersom de efter provkörning inte ansåg att vibrationerna var mer än normalt för modellen, som samtidigt fick jag förklarat för mig har problem med just vibrationer. "Volvo skulle inte ta den kostnaden". Kul jul. Jag blev då en rejält sur kund, så historien fortsätter nästa vecka.

Jag har dock via en annan Bilia-ÅF provkört en 2012 XC70 med 17" hjul istället för 16" som min rullar på, och den var vid tillfället värre än min bil. Jag skriver "vid tillfället" eftersom:

Min varierar mycket i skick gång till gång, det kan vibrera på gränsen till obehagligt till knappt förnimbart. Idag körde jag 10 mil med otrevliga vibrationer, och efter att ha besökt en vän skötte den sig inte OK men relativt hyfsat 2 mil till. Det förefaller också som att ju mer bilen lastas ned med folk, drivmedel och grejer, desto mindre vibrerar det? Den XC70 jag provkörde hade tom tank, vilket jag och far min vet försämrar även min bil, jämfört med full tank, efter diverse empiriska tester.

Så, just nu är jag trött på att prova olika saker på egen hand. Får se om nästa vecka ser ljusare ut, hoppas ju på det!
Användarvisningsbild
av Guru
Är det bättre med last kan det vara kardanaxeln. Vinklarna ändras ju lite när du lastar eller kör med full/tom tank.
På din kardanaxel sitter en etikett med bla artikelnummret (8 siffror). Om du orkar krypa under kan du alltid kolla att du har "rätt" kardan.
Eller rättare sagt, din ÅF kan kolla såna enkla saker. Men det verkar ju inte som du får den hjälpen du önskar.
av sweborn
Nej, det är riktigt att de hittills inte vill undersöka något. Men i fall det inte ändras har jag erbjudits att köra bilen till den andra ÅF så går de igenom bilen. Den senare vet hur man får kunder.
Användarvisningsbild
av LordVader
Så jäkla tråkigt och tidsödande.

Jag har likadan bil som du med liknande problem/åkomma.

Ska in på balansering imorgon får vi se om det hjälper.

Upplever detta runt 100 km/h som mest.
Användarvisningsbild
av LordVader
Naturligtvis känner jag genast på morgonen att obalansen som jag upplevt tidigare inte fanns där.

Som om bilen vet att dem ska till verkstaden... :roll:

Inte heller vid provkörning av teknikern märktes något...

Blir att återkomma om problemet kvarstår. :cry:
av sweborn
Skall inte lägga in en smiley här men... min betedde sig ouppfostrat på vägen in till ÅF, säkert uppfostrat hos ÅF och enligt mig själv uppfostrat flera mil efter besöket på ÅF men det var temporärt... det har varit ouppfostrat sedan dess.

De små klumpedunsarna vet vad som pågår?
av grenyg
Har en XC70 D5 AWD Aut -11 och även jag upplever en mer eller mindre hård nerväxling när man går från motorvägsfart och kommer ner under 50 någonstans. Har inte kollat exakt.
av ntense
samma problem även här. Testade även kraftvariations mätning av hjul.
Blev bra efter ny programvara för awd styrningen.

Den sänkte tydligen grundtrycket i Haldex kopplingen. Nu är allt frid o fröjd efter ett år av tjafs.
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]