Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Hej!
Har en S60 T4 Powershift. Jag tycker att bilen växlar upp för tidigt vid fullt gaspådrag. Jag uppfattar det som att automatlådan växlar, från 1an till 2an och från 2an till 3an, för tidigt. Jag antar att det har att göra med att man vill skona automatlådan pga. av vridmomentet.
1. Vad kan man göra åt det? Kan man ändra det på något vis?
2. S60 T6 växlar mellan 2an och 3an när den når runt 100km/h vid full acc. Är det för att Geartronic är mer robust?
Tack!
Användarvisningsbild
av crumpets
Det låter snarare som att det är en grej för bränsleekonomin. Tryck gasen längre ner så den förstår att du verkligen vill accelerera snabbt så borde den ligga kvar på tvåan. Prova helt enkelt att vara övertydlig för den.

Geartronicen är helt enkelt programmerad på ett annat sätt, en låda ska alltid klara att varva ordentligt på fullgas, dessutom har väl en modern turbo oftast exakt samma vridmoment vid låg/mellan upp till högvarv så det borde inte sänka vridet särskilt mycket för den ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KarlE skrev: 2. S60 T6 växlar mellan 2an och 3an när den når runt 100km/h vid full acc. Är det för att Geartronic är mer robust?
Tack!
T6 har ju mycket högre utväxling än T4 pga större motor o mera vrid,
av Linqid
Om jag vet att jag ska köra ut på exempelvis en kortare påfart till motorvägen eller en motorled där man kan behöva lite varv och snabb respons brukar jag peta i den i det manuella läget strax innan. Då håller den på växeln betydligt längre men växlar upp automatiskt när varvtalet börjar närma sig rödmarkeringen. Men jag antar att du är ute efter detta redan i D-läget...
av KarlE
Linqid skrev:Om jag vet att jag ska köra ut på exempelvis en kortare påfart till motorvägen eller en motorled där man kan behöva lite varv och snabb respons brukar jag peta i den i det manuella läget strax innan. Då håller den på växeln betydligt längre men växlar upp automatiskt när varvtalet börjar närma sig rödmarkeringen. Men jag antar att du är ute efter detta redan i D-läget...
Vilken bra idé! ;) Att jag inte tänkte på det. Skall prova!
Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

Den som löser livslängdsproblemet hos […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]

Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]