Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isildur
Vojje skrev:Märkligt. Ingen rost. Men ändå hade den kärvat fast, skrev du.
Du ska inte behöva mer kraft än vad du kan få av en polygrip för att trycka in kolven.
Nu tycktes du använda tving.
tvingen var det var det bästa jag hade för att trycka in kolven min polygrip var för liten till detta.
Men tack för tipset får införskaffa mig en större sådan. Den behövs alltid till nåt :)
av Isildur
Provocative skrev: Ska du byta så snåla inte. Byt på båda sidor när du ändå är igång. Även om det inte för dagen behövs så ser det bättre ut :)
njaaa, jag vill inte lägga 900 spänn till på det så länge det inte gör så att bilen inte bromsar jämnt.
Har en massa andra saker att göra på bilen som kommer kosta en del så jag slipper helst att köpa 2 ok då den andra funkar super
av Isildur
oldtimersmc skrev:När du sen skall lufta så köper du en av B-temas eminenta oljekannor, den med en genomskinlig slang på klipp av pipen och fyll kannan med bromsolja pumpa fram olja så att den transparanta slangen visar att du har luftfritt i "oljekanpumpen" trä på slangen på luftnippeln och öppna nippeln efter att du har startat bilen pumpa tills du inte ser några luftbubblor i bromsvättskebehållaren (du kan få suga ur lite bromsvättska i bland ur behållaren) AKTA LACKEN.

Jag brukar använda mig av denna metod då jag luftar pga det ibland varit ett elände att få ut all luft ur sys vid "normal" luftning.
mycket bra och noggrann beskrivning på att lufta bromsarna. Men det verkar som man måste vara två om det när man gör det med oljekannan också då man inte ser behållaren medans man pumpar i kannan. eller?
av Frasp
Snor tråden lite. Om man köper nya ok på biltema, vad måste man köpa till då för att få ett komplett ok? Glidpinnar, bromsbelägg, luftnippel och monteringssats? Nåt mer?

Spelar det nån roll vilka ok man har fram för stunden (Girling/Bendix) när man köper nya? Eller måste man köpa lika för att det ska passa?

Mvh Fredrik
av tomsa
Isildur skrev:
Vojje skrev:´
Dock vet jag inte om du bör byta oken parvis för jämn bromsverkan.
Ja just det. Är det någon som vet detta om oken måste bytas parvis?
Inte mer än för att de troligen är lika gamla.
Så har det ena gett sej pga ålderkrämpor så kommer troligen det andra snart åxå tyvärr.
Användarvisningsbild
av Perc
Isildur skrev:Ja just det. Är det någon som vet detta om oken måste bytas parvis?
Nej, bromsok "måste" inte bytas parvis. Men du kan ju råka på ojämn bromsverkan ändå förstås. Då får du byta på andra sidan också.
av oldtimersmc
Perc skrev:
Isildur skrev:Ja just det. Är det någon som vet detta om oken måste bytas parvis?
Nej, bromsok "måste" inte bytas parvis. Men du kan ju råka på ojämn bromsverkan ändå förstås. Då får du byta på andra sidan också.

if it is not broke, do not fix it

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]