mifran skrev:
Jag vill ha en säker bil med bra passiv och aktiv säkerhet. Jag vill kunna göra enkel service själv som byta olja och bromsklossar. Den ska alltid fungera och inte kräva dyra reparationer. Den ska ha plats för en bilbarnstol, barnvagn och ett par väskor. Det ska inte vara massa elektroniskt utan minimalt med knappar ( less is more). Ac behövs men acc känns onödigt. Farhållare är bra. Dra lite bensin och kosta lite i skatt försäkring är trevligt. Gärna låga fasta avgifter mot högre mil kostnad. Jag kör under 1000 mil per år åker buss eller cyklar till jobb bilåkande gör jag mer för nöjet.
Anledning S80 är att V70 är ofta härdars körda och läser man Bilprovningen så underkänns typ 25 procent av alla V70 medan S80 ligger på 12 procent. Här verkar S40 från 2005 dock utmärka sig.
Har du bara basbehov av en bil och bara kör 1000 mil om året tycker jag att du skall titta på en Honda Jazz. En liten bil med
bra lastmöjligheter. Bla. kan du fälla upp sitsen i baksätet och ställa grejor på golvet och på så vis få in höga saker.
Basic med elhissar, ac och inte så mycket annat.
Mkt. låga ägandekostnader överlag. Ca. 0.55 l/mil. Service på verkstad ca. 2500:-, Skatt 700:- mm.
Brorsan köpte en ny -08 och har kört 14000 mil utan några problem. En granne har en -06 som gått 19500 mil utan några fel alls.
Annars är Civic av förrförra gen. också en flexibel, mångsidig och mer körglad bil. Finns bla. som Type R med 200 hästar för rimliga pengar, men
då kostar det lite mer, men inte så mycket man kan tro. Galet varvvillig motor som inte tröttnar förrän vid 8500 varv. Hornen växer så du rispar
sönder innertaket... Dock får du bara tre dörrar.
Accord upp till -01 med låga mil får du för rimliga pengar. Finns som sedan eller halvkombi. Halvkombin saknar egentligen inte något, klarar
att lastas och att åka långt i. Tyst och bekväm.
Håll dig till 2.0 eller 2.3 liters motorn, annars blir den för slö. Drar inte mer soppa än 1.8 litaren.
Köpa svenskt...tja... Ovanstående Hondor är byggda i England med 99% europeisktillverkade delar. Motorer och lite småplock skeppas
över från Japan. Thats´it... Så funkar det ju för de flesta bilmärken idag. Nissan bygger bla. i Mexico, Europa mm mm.
Skall man vara märkeslojal, patriot, ekonomisk eller bara envis...? I slutändan brukar det ju vara plånboken och hjärtat i symbios som
bestämmer(ibland också kärringen).
Som sagt: Kan du hitta en riktigt välskött S/V40 med låga mil, kan den vara att fynd. Hyggligt billig att äga.