Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Verkar som din sond är slut,ska nog pendla kanske upp till ca 1,2volt på Regina. Antar det inte heller gick att få liv i den med gaspådrag ca 2000 varv.
av chriistoffer
Hemulen skrev:Verkar som din sond är slut,ska nog pendla kanske upp till ca 1,2volt på Regina. Antar det inte heller gick att få liv i den med gaspådrag ca 2000 varv.
Tomgången ligger ju på cirka 2000 varv just nu, så det blir väl till att skaffa en ny sond.
av Hemulen
Bara peta in att på min bil med lh 2,4 system så påverkas inte tomgången så mycket med bortkopplad lambdasond.Tar jag loss kontakten till tomgångsmotorn stiger tomgången,även med bortkopplad sladd till motorns tempgivare,felinställt spjällhus. Tempgivaren som sitter vid din luftburk som du fick felkod på går att ohm-mäta vid minus 20 ca 15 Kohm, +20 2,5 kohm +100 160kohm. Bara att använda en hårtork.
Användarvisningsbild
av emwtur
Hemulen skrev:Tar jag loss kontakten till tomgångsmotorn stiger tomgången,
tomgångsmotorn är inte helt stängd i "noll-läget" - antagligen för att motorn skall starta lättare.
av chriistoffer
emwtur skrev:kläm åt slangen till tomgångsmotorn !
går tomgången ner ?
När jag klämmer åt den slangen så går tomgången ner, vet du vad det är för fel då? Får den för mycket luft?
Användarvisningsbild
av emwtur
att det är den vägen luften kommer in!
men - problemet är att det inte betyder att tomgångsmotorn är trasig.
Min gjorde så när jag hade trasig insugspackning !
sprayade du startgas nere vid insugspackningen ?
av chriistoffer
emwtur skrev:att det är den vägen luften kommer in!
men - problemet är att det inte betyder att tomgångsmotorn är trasig.
Min gjorde så när jag hade trasig insugspackning !
sprayade du startgas nere vid insugspackningen ?
Tomgångsmotorn vet jag är hel för jag har provat med en annan. Jag har för mig att jag sprayade startgas vid insugspackningen men jag får väl köpa en till sprayburk med stargas och prova!
Användarvisningsbild
av Bambi
Min gjorde likadant och när man kopplade bort luftmassemätaren helt så gick bilen fast den borde dött, så då kollade jag om den tog luft någon annanstansifrån.
Slutade med att jag fick byta insugspackningen, och så var allt bra igen :D men kolla alla slangar noga också för den kan ju ta luft lite varstans.
Och kolla alla slangklämmor osv noga så dom sitter som dom ska :)

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android