Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Udda fråga möjligen men min älskade brorson körde ihjäl sig i natt med sin fars v70 My11 utrustad med VOC men ej telefon.
Vad jag undrar över är om polisen eller volvo kan få fram uppgifer om var bilen befunnit sig under de sista timmarna han var i livet, alltså loggar gps:en var bilen varit på något sätt, tror att min bror vill veta det i framtiden.
Han försvann vi lunchtiden och körde i hög fart in i ett fundament kl halv tre på natten, däremellan så vet vi inte var han har befunnit sig.
Det är alltså ca 15.5 timmar som vi inte har en aning om var han varit och varför han svängde av i hög fart.

Jag är obeskrivligt lessen och skulle bli glad om någon som vet kunde hjälpa mig
Vänligen Per
Användarvisningsbild
av gooose
Får börja med att beklaga det som hänt ....

Det jag möjligen skulle kunna tänka mig är om din bror (ägare av bilen) Vänder sig till on call centrat och på detta sätt kan få fram några uppgifter
Hur man kontaktar dom utan en bil med oncall vet jag inte och att ringa från en annan bil med oncall hjälper inte då det inte berör den upp ringande bilen
Men om man förklarar situationen så kanske dom kan bistå med kontakt information

Prova annars med att kontakta en Volvohandlare Om bror din köpte bilen NY så kanske denna säljare kan bistå med ev kontakt information eller om verkstaden kan vara behjälplig i detta genom ev kontakt med Volvos "hotline" så att ni kan gå vidare i eran sökning....

Jag skall fråga en vän som är lite insatt i detta om han kan ge någon info om vart ni skall vända er

//Goose
av oldtimersmc
gooose skrev:Får börja med att beklaga det som hänt ....

Det jag möjligen skulle kunna tänka mig är om din bror (ägare av bilen) Vänder sig till on call centrat och på detta sätt kan få fram några uppgifter
Hur man kontaktar dom utan en bil med oncall vet jag inte och att ringa från en annan bil med oncall hjälper inte då det inte berör den upp ringande bilen
Men om man förklarar situationen så kanske dom kan bistå med kontakt information

Prova annars med att kontakta en Volvohandlare Om bror din köpte bilen NY så kanske denna säljare kan bistå med ev kontakt information eller om verkstaden kan vara behjälplig i detta genom ev kontakt med Volvos "hotline" så att ni kan gå vidare i eran sökning....

Jag skall fråga en vän som är lite insatt i detta om han kan ge någon info om vart ni skall vända er

//Goose

TACK Goose ( svårt att skriva med tårar i ögonen) jo han köpte den ny och skall försöka förmedla detta då jag åker hem till honom i morgon (fan jag som gnällt så på VOC) bilen står antagligen hos polisen för utredning med anledning av dödlig utgång.
skall försöka att få mig lite sömn då jag varit i gång i massor av timmar.

Ps Grabben blev 23år
av Maccie
Beklagar verkligen vad som hänt!

Jag vet inget om det går att spåra VOC:n, men det går ju att följa alla moderna mobiltelefoner på det sättet.

Jag tänker mig att din brorson hade en mobil? Det har ju nästan alla nuförtiden, särskilt en 23-åring.

Hade han med mobilen på resan och den var påslagen bör det gå att spåra var den varit med hög precision hela tiden.

Det är ju bara polisen som kan begära ut sån info från teleoperatörerna, men det bör de väl kunna tänka på eller övertalas att göra om det nu finns mystiska omständigheter runt händelsen.

(Sedan TROR jag att VOC baseras på ett GSM-abonnemang med SIM-kort som sitter i bilen och bör vara lika spårbart som en mobil, men jag har ingen förstahandsinfo).
av oldtimersmc
Maccie skrev:Beklagar verkligen vad som hänt!

Jag vet inget om det går att spåra VOC:n, men det går ju att följa alla moderna mobiltelefoner på det sättet.

Jag tänker mig att din brorson hade en mobil? Det har ju nästan alla nuförtiden, särskilt en 23-åring.

Hade han med mobilen på resan och den var påslagen bör det gå att spåra var den varit med hög precision hela tiden.

Det är ju bara polisen som kan begära ut sån info från teleoperatörerna, men det bör de väl kunna tänka på eller övertalas att göra om det nu finns mystiska omständigheter runt händelsen.

(Sedan TROR jag att VOC baseras på ett GSM-abonnemang med SIM-kort som sitter i bilen och bör vara lika spårbart som en mobil, men jag har ingen förstahandsinfo).

Jag tror som du men mobilen kan vara avslagen då de försökte att nå honom hela kvällen plus att han efterlystes som saknad då man var orolig med anledning av att han aldrig tidigare gjort något i närheten av detta.

Jag har för många år seda förlorat en son och har en 23årig grabb nu så gissa om jag lider med min bror och kan sätta mig in i han sitts.
Inget kan ersätta en sådan förlust men vetskap även om den är summarisk kan hjälpa till att bearbeta sorgen.
av Maccie
Enligt den här infon hos Volvo som jag googlade fram nyss ska VOC från 2010 och framåt definitivt vara baserat på ett SIM-kort och GPS-spårning (det är liksom poängen):

http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... ?itemid=90

Om sedan VOC spårar bilen konstant eller bara om nåt händer vet jag inte, men det borde gå att få fram historiken hur man kopplats upp mot olika master mm precis som för en mobil.

Jag googlade också efter telefonnumret till VOC kundsupport och fick fram det här numret, testa att ringa dit och fråga:

020-55 55 66

(verkar vara samma nummer som Volvo Assistans, och de svarar ju dygnet runt)
Användarvisningsbild
av andreas 80
Beklagar det inträffade.

Är tveksam till att det finns någon spårning att få tag på.
VOC-centralen får nog enbart in exakt position vid händelse av krock eller om man larmar med knappen. Inte någon rutt.

Rutt kan nog enbart fås om man aktiverar stöldspårning eller vad det kallas, då skickar bilen kontinuerligt information till VOC-centralen som då lagrar informationen. Vet inte ens om den funktionen finns i Sverige dock.

Det enda är ifall man kan få ut viss data direkt ur TEM/VOC styrenheten. Men det tror jag inte en återförsäljare klarar utan då måste man få hjälp från Volvo direkt och kanske med polisens hjälp att begära ut sådan information.

Det andra är som ni nämnt tidigare om det går att spåra det inbyggda simkortet i styrenheten. Isåfall kanske hederlig mobilspårning går att göra på det.
Det SIM-kortet borde vara aktivt hela tiden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mobilspårning av operatören kräver polis/domstols gokännande.
av oldtimersmc
Guligan skrev:Riktigt tråkigt att höra. Vi får hoppas att VOC kan vara till hjälp för er anhöriga och utredningen.
Verkar ha varit ett svart trafikdygn i Värmland. I en annan(?) olycka avled två män i 40-årsåldern.
http://www.nwt.se/kristinehamn/article1107952.ece

Det här hände o Östergötland där (en av mina många) bröder bor

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]