Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
AndyR skrev:Hej!
Jag har en fråga som jag undrar lite över. Jag har en v70 awd med en max dragvikt på 1800kg. Jag vill dra en husvagn som har en tjänstevikt på 1760kg, och den får ha en totalvikt på 1900kg. Får jag dra den då, jag har BE kort. Har fått så många svar från nej till ja men vad är det som gäller?
Vad jag kan utläsa så får du tyvärr inte dra med just den bilen. Du behöver en bil med mer dragvikt. För den får du inte överskrida oavsett b/be :( Du behöver en bil som får dra tyngre vikt eller hitta en hundra kilo lättare vagn :) Kanske att du kan montera 60mm kula o handske o få dra. Men det tycker jag du ska kolla men SBP/Polisen. Fast då får du regga om för 300 kronor?

Ev kan du kanske kolla efter en billig 940 om du ska ha 1900kg vagn ändå. Dom får dra skapligt har jag för mig :)
Användarvisningsbild
av Sunschreem
StringerBell skrev:
Sunschreem skrev: Totalvikt = Tjänstevikt + maxlast
Bruttovikt = tjänstevikt + nuvarande last ( vad den väger vid ett särskilt tillfälle).
Ja, precis, det var den underförstådda distinktionen som jag missade. Kan man inte reglerna från början (eller glömt dem) och har behov att bli upplyst (som jag) så hade det kunnat förklarats på ett bättre sätt på transportstyrelsens hemsida. Ett enkelt sätt att renodla reglerna vore att låta totalvikten vara bestämmande även för vilket släp en BE-förare överhuvudtaget kan koppla till sin bil.
Går även att krångla till det med skattevikt. Men det har jag mest sett på lastbilar ;P På PB sidan brukar skattevikt o tot.vikt vara densamma. Medans på en lastbil med boggi kan ha tot.vikt 26T men endast vara skattad för att få bruka 25 utav dom tonen.
av AndyR
Sunschreem skrev:
AndyR skrev:Hej!
Jag har en fråga som jag undrar lite över. Jag har en v70 awd med en max dragvikt på 1800kg. Jag vill dra en husvagn som har en tjänstevikt på 1760kg, och den får ha en totalvikt på 1900kg. Får jag dra den då, jag har BE kort. Har fått så många svar från nej till ja men vad är det som gäller?
Vad jag kan utläsa så får du tyvärr inte dra med just den bilen. Du behöver en bil med mer dragvikt. För den får du inte överskrida oavsett b/be :( Du behöver en bil som får dra tyngre vikt eller hitta en hundra kilo lättare vagn :) Kanske att du kan montera 60mm kula o handske o få dra. Men det tycker jag du ska kolla men SBP/Polisen. Fast då får du regga om för 300 kronor?

Ev kan du kanske kolla efter en billig 940 om du ska ha 1900kg vagn ändå. Dom får dra skapligt har jag för mig :)
MIn v70 får dra vagnen, en 940 kan jag garantera inte får dom är för lätta. Jag har en vikt jag ska dra på 1760kg och jag får dra max 1800kg, vad ser du för problem med det?
Jag har varit hos husvagnsförsäljare och dom borde veta så allt är grönt. Dock så ska jag skaffa en annan dragbil framöver men inte just nu.
av Amarace
AndyR, du får dra med din V70, så länge du inte lastar mer än 40kg i husvagnen. (bilen får ju dra 1800kg, tjänstevikten är 1760kg = 40kg kvar för eventuell last)

MEN, tänk på att bruttovikten på den där vagnen mycket väl kan vara högre trots att tjänstevikten uppges vara 1760kg. Husvagnar är ofta tyngre än vad dom är på papperet.

940 får med rätt kula och förstärkning dra 1800kg.
av AndyR
Amarace skrev:AndyR, du får dra med din V70, så länge du inte lastar mer än 40kg i husvagnen. (bilen får ju dra 1800kg, tjänstevikten är 1760kg = 40kg kvar för eventuell last)

MEN, tänk på att bruttovikten på den där vagnen mycket väl kan vara högre trots att tjänstevikten uppges vara 1760kg. Husvagnar är ofta tyngre än vad dom är på papperet.

940 får med rätt kula och förstärkning dra 1800kg.
Jo jag vet att inte alltid tjänstevikten stämmer men ska väl mycke till om jag får vagnen vägd? :) Ska inte ha nån vagn med en massa extrautrustning så jag klarar mig nog.
av Amarace
Tänk på att bara ett förtält väger ju lite (om du ska ha det).

Och jo, har dom vågar med sig är det snabbt för Polisen att väga husvagnen. Men min erfarenhet rent allmänt vad gäller släpdragning är att har man BE så brukar dom aldrig bry sig något.
av AndyR
Amarace skrev:Tänk på att bara ett förtält väger ju lite (om du ska ha det).

Och jo, har dom vågar med sig är det snabbt för Polisen att väga husvagnen. Men min erfarenhet rent allmänt vad gäller släpdragning är att har man BE så brukar dom aldrig bry sig något.
Vet att förtält väger. Men man behöver ju inte tex ha vattentanken fylld det ingår ju inte tjänstevikten. Huvudsaken är att man inte åker dit för olovlig körning, nu blir det ju bara överlast om så nu skulle vara fallet vilket jag inte tror då jag ska väga in allt så man vet. :)
av I.H.P
Amarace skrev:... Men min erfarenhet rent allmänt vad gäller släpdragning är att har man BE så brukar dom aldrig bry sig något.
Exakt så är det, skulle de ändå få för sig att väga så blir det bara bot för övervikt, skriver du inte på boten så går den till åklagare som med stor sannolikhet lägger ned målet.
//Björn
Användarvisningsbild
av Sunschreem
I.H.P skrev:
Amarace skrev:... Men min erfarenhet rent allmänt vad gäller släpdragning är att har man BE så brukar dom aldrig bry sig något.
Exakt så är det, skulle de ändå få för sig att väga så blir det bara bot för övervikt, skriver du inte på boten så går den till åklagare som med stor sannolikhet lägger ned målet.
//Björn
Dubbla avgiften andra gången inom viss tid, o retar du upp fel snut så ser dom säkert till o få dig dömd :P
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]