Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
1. Ta bort oket från bilen och rengör
2. Ta bort damask, kolv och packning(tätning)
3. Ta bort luftningsnippel
4. Ta bort bussning för glidpinnarna
5. Putsa grader och rost i okloppet och rengör med bromsvätska eller speciell bromsrengöring. Använd tryckluft.
6. Montera ny packning i loppet. Smörj packningen och okloppet med bromsvätska
7. Montera damask på kolven
8. Passa in kolv i loppet och fäst damask på oket
9. Montera nya glidpinnbussningar
10. Skruva på luftningsnippel. Gärna en ny
av Isildur
Vojje skrev:1. Ta bort oket från bilen och rengör
5. Putsa grader och rost i okloppet och rengör med bromsvätska eller speciell bromsrengöring. Använd tryckluft.

Det verkar vara mer jobb än vad jag trodde :o men ändå kul då jag gillar o pilla o fixa. Bra beskrivning men jag förstår inte allt,
På mekonomen har jag beställt Rep.sats bromsok hydraulikdel fram som jag kallar för damask. Behöver jag köpa en ny packning(tätning) också?
Vad är glidpinnar för nåt och var sitter bussningen?
av svda
När du bytte belägg så lossade du och tog antagligen också ur glidpinnarna ur gummibussningarna. Åtminstonne borde du ha tagit ur dem, gjort rent dem och smort in med silikonfett.
Jag tror att du skulle ha mycket hjälp av en Haynesmanual.
Rörig tråd. Mee vad gäller luftning. Har det läckt ut bromsvätska så måste du lufta.
Har du svårt att få dit en gammal damask pga rosten lär du få ett helvete med en ny.
Beroende på ålder på bilen hade inte jag renoverat oket utan valt två nya från Biltema.
Ja, många anser att de är skit. Men att tillverka ett ok är ingen raketforskning. Ett hål som bearbetas med en CNSmaskin o en kolv som slipas. Det är allt viktigt i ett ok o något jag skulle kunna snickra ihop med Lernias konventionella maskiner. Tror att en Kines med en CNCmaskin klarar det med.
av tomsa
Isildur skrev:
Vojje skrev:1. Ta bort oket från bilen och rengör

Det verkar vara mer jobb än vad jag trodde :o men ändå kul då jag gillar o pilla o fixa. Bra beskrivning men jag förstår inte allt,
På mekonomen har jag beställt Rep.sats bromsok hydraulikdel fram som jag kallar för damask. Behöver jag köpa en ny packning(tätning) också?
Vad är glidpinnar för nåt och var sitter bussningen?
Den där repsatsen verkar vara en damask och nån typ av låsning till den ja.
Inte att klassa som en renovering som du förstått av tidigare inlägg,där man som vid all renovering plockar isär delen och ersätter/renoverar samtliga slitdelar i den.
Om du fått en spricka i damasken och OM det inte kommit in för mycket vatten eller gått för lång tid så kan det funka med en sån där reparation.
I dagens läge är det knappast lönsamt att renovera ett ok med tanke på prisbilden på allt från biltema till mekonomen mfl om det inte är ett speciellt ok.

Vill inte låta spydig eller otrevlig men om du inte förstod den beskrivningen du fick av vojje ska du inte ge dej på mer än att byta damask.

Jag vet inte om du haft loss oket från bilen eller inte men om du har lossat det och tryckt ut kolven "med pedalen" så hade du en jävla tur att den inte ploppade ut helt och damp i golvet med all bromsolja efter sej.

Eller sitter det en låsring på dessa modeller??
Användarvisningsbild
av Vojje
Allt kommer att ge sig självt när du plockat bort oket från bilen.

Glidpinnarna brukar vi kalla styrsprintarna med insex 7mm som sitter bakom plastlocken.
Dessa pinnar går genom bussningar i oket som ska smörjas med vaselin, siliconfett eller liknande (ej kopparpasta).
Det sitter alltså en tätning i ett spår i oket som tätar mellan cylindern och kolven.
Damasken känner du till.

Köp en komplett renoveringssats. Men som jag skrev tidigare är det kanske en bättre affär att köpa ett nytt ok av B-tema.
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:Köp en komplett renoveringssats. Men som jag skrev tidigare är det kanske en bättre affär att köpa ett nytt ok av B-tema.
Precis. Det finns en gräns för hur mycket man orkar fippla med gammal skit då det är så lätt att montera nytt. Sen lönar det sig att byta bromsvätskan också när man ändå håller på. Medhjälpare krävs till den manövern :)
När du sen skall lufta så köper du en av B-temas eminenta oljekannor, den med en genomskinlig slang på klipp av pipen och fyll kannan med bromsolja pumpa fram olja så att den transparanta slangen visar att du har luftfritt i "oljekanpumpen" trä på slangen på luftnippeln och öppna nippeln efter att du har startat bilen pumpa tills du inte ser några luftbubblor i bromsvättskebehållaren (du kan få suga ur lite bromsvättska i bland ur behållaren) AKTA LACKEN.

Jag brukar använda mig av denna metod då jag luftar pga det ibland varit ett elände att få ut all luft ur sys vid "normal" luftning.
E#ller så pluggar du broms slangen och fyller oket till bredden och sen låter bromsvättskan blöda medans du skruvar dit det lösa oket på slangen. Oxygene nekeste est ( "att lufta är nödvändigt" Häumm)

Ps Voije OT är lite låg i dag (läs v70II-tråden ang VOC så fattar du)
av Isildur
Vojje skrev:Allt kommer att ge sig självt när du plockat bort oket från bilen.

Glidpinnarna brukar vi kalla styrsprintarna med insex 7mm som sitter bakom plastlocken.
Dessa pinnar går genom bussningar i oket som ska smörjas med vaselin, siliconfett eller liknande (ej kopparpasta).
Det sitter alltså en tätning i ett spår i oket som tätar mellan cylindern och kolven.
Damasken känner du till.

Köp en komplett renoveringssats. Men som jag skrev tidigare är det kanske en bättre affär att köpa ett nytt ok av B-tema.

hmmm nu är jag med lite bättre :D Ja jag funderar fortfarande på om jag ska ge mig på det känns lite för avanserad för mig. Alla de här renoveringsdelarna kostar ju nästan som halva priset på ett nytt ok från skruvat.
Tanken var först att jag inte ville ha ett gammalt och ett nytt ok fram därför ville jag renovera.
Har inte bestämt mig än, får se under dagen

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]