Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kludden
Har en 460 95a med endast 7000 på mätaren. Den har gått som en klocka tills den över en natt vägrar starta. Jag får ingen gnista och spänning till soppa pumpen. Reläerna är helt tysta och jag mäter ingen spänning på säkringen till pumpen. Har mätt upp vevaxelgivare och den visar 220 ohm i motstånd, kan den vara paj ändå? lyckas inte få ut några felkoder ändas på port 11 får jag 111 vilket verkar betyda inga fel. Alla andra portar ger ingen signal alls. Alla tips och ideer motages tacksamt, då jag har kört fast
Mvh Sören
Användarvisningsbild
av gnestakalle
220 Ohm ligger inom gränsernsa. Går startmotorn runt på ett normalt sätt?

Mvh GK
av kludden
Ja den vevar på som den ska, finns de några säkringar någon annanstans för utom vänster sparklåda ?
av kritan
har du kollat jordkabeln mellan fördelarlock och tändspole? Den plus temperaturgivaren i motorblocket som styr choken var söndererjade när min bil inte hade lust att starta längre.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Prova med starthjälp från en annan bil och om det ej fungerar så kan du prova att rulla igång bilen.

Mvh GK
av kludden
gnestakalle skrev:Prova med starthjälp från en annan bil och om det ej fungerar så kan du prova att rulla igång bilen.

Mvh GK
Men jag har ju varken soppa eller gnista!
Användarvisningsbild
av vetten
kludden skrev:Ja den vevar på som den ska, finns de några säkringar någon annanstans för utom vänster sparklåda ?
Det sitter ju säkringar i den trekantiga reläboxen också.
av kludden
vetten skrev:
kludden skrev:Ja den vevar på som den ska, finns de några säkringar någon annanstans för utom vänster sparklåda ?
Det sitter ju säkringar i den trekantiga reläboxen också.
Nix, inga säkringar där tyvärr
av kritan
jag verkar ha exakt samma problem som dig.

i tändspolen/tändmodulen går det in 3 kablar plus en jord. en är plus och visar ca 12v när spänningen är på den ena sägs vara varvräknaren och den sista misstänker jag bör vara en kabel som kommer från vevaxelgivaren? vad bör de vara för spänning på en sådan och ska den vara jämn eller komma i starka pulser?

Hur mäter jag upp vevaxelgivaren?

kludden i felmeddelandeboxen, kan du testa stift 6 då? som sägs vara tändningen? i min bil saknas den helt. har bara en kabel som går att läsa av felmeddelanden ifrån och det är nr 2 dvs bränslesystemet.

många frågor men väldigt tacksam för svar.

Mvh: Henrik
av DannePe
Reläerna och säkringarna för lambda och bränslepump sitter väl fortfarande bakom handskfacket även på de senare 400orna....?...
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]