Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Helt plötsligt har vi fått ett problem med tjejens bil, vilket är att den är svårstartad/startar inte alls, eller så får man igång den i 2-3 sekunder sen självdör den helt och hållet, och går inte att starta igen. Får den stå ett tag så startat den upp igen, men dör likförbannat efter 2-3 sekunder.

Det är precis som att den inte vill tända till och gå igång helt.¨

Några tips på saker man kan felsöka, kolla på?

Uppgifter på bilen :
Det ska tydligen vara 2.0-motorn i.

Fabrikat: VOLVO L + V70
Färg: LILA
Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1999
Fordonsslagsklass: I
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 93,0
Effektnorm: EG
Ljudnivå dB, vid körning: 72
Ljudnivå dB, stillastående: 90

tacksam för svar :)

Mvh Fredrik
Senast redigerad av 2 Kyoshiro, redigerad totalt 0 gång.
Låter som att startspärren är på.Då tänder den bara till under 2 sekunder.vanligaste är antennringen runt tändningslåset.Men prova en annan nyckel först..

Sen finns det nog en hel del att läsa på denna sida om detta då det vart uppe ett otal gånger,bara göra en sökning..
Provade men annan nyckel men samma fel. Men nu när unlock tipsade om startspärren så känns det som att det torde vara felet. Den går igång klockrent första tändningen, motorn går, sen dör den själv efter ca 2 sekunder. Försöken efteråt händer ingenting, det klickar bara till, precis som att startspärren ligger i och säger att man inte får starta motorn. Ska undersöka i forumet lite mer om vad som sägs om antennringen, är det så att man måste byta hela tändningslåset så lär det ju bli några sköna tusenlappar iaf tyvärr :/
Användarvisningsbild
av BOFH
På min bil hjälper det att vrida till läge I och sen vänta 10-15 sekunder. Då startar bilen. Vrider jag direkt slår immobilizern till och då måste jag ta ut nyckeln och försöka igen. Byta antennring hjälper för mig i ett halvår ungefär. Sen är det samma fel igen.
Ringde bilia och den låg på ca 450-460 kronor. Ska fara över till Bilia i Nacka och köpa en och prova under dagen, förhoppningsvis kommer det att funka.

BOFH, det låter ju mindre positivt tyvärr, att det bara funkar i ett halvår känns ju kanske som att det är nåt annat bakomliggande problem?

Återkommer när jag monterat dit den nya antennringen och provat! Ska även prova ditt tips där BOFH!
Användarvisningsbild
av BOFH
Kyoshiro, ja på min bil så kommer signalen från nyckeln fram om man bara är lite tålmodig vilket borde tyda på att systemet i alla fall fungerar. Jag tror att mina nycklar behöver bytas, men eftersom det är väldigt dyrt tänker jag avvakta med det tills min vänta-metod inte fungerar längre heller. Sen kan det ju vara nåt annat som felar också...

Att göra en riktig diagnos hos Bilia kostar någon tusing och risken är väl att man bara får en ny antennring och en tillfälligt symptomfri bil...

Det är i alla fall lätt att byta antennringen, så det kan absolut vara värt det. Har du tur så är det det enda som är fel på din bil dessutom.

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]