Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev:Powershiften växlar snabbare och direktare, men även hårdare. Jag har en DSG och visst det är härligt drag i den när man trycker gasen i botten. I den beställda bilen sitter det PS tillsammans med D2 som får dra betydligt mindre. Men det är motorn som begränsar enligt volvo. Enligt ford fixar samma motor 1600kg, tom garanterat mer. Kanske är det anledningen som skrevs ovan, för att sälja större motorer.

PS finns även den i starkare 163hk mondeon som får dra 2000kg.
Skumt, i Ford kuga drar 140 hästarn 2100 kg men i volvo drar 136 hästarn 1300 kg, en skillnad på 800 kg :shock: och båda har powershift
Användarvisningsbild
av gooose
Problemet med Powershift är väl att den av säljare lanseras som en automatlåda och har man tidigare kört en "riktig" automat så har man åsikter på växlings kvaliten bland annat Att jag då kommer säga att den inte är en automat utan en automatiskt växlande manuell låda kan ge en del huvudbry och kund säger direkt att "säljaren sa " ...........

Produkt kännedom är sällsynt blad en del säljare..
blir ibland svårt att finna sig i något som man rodde var ett fel men är en egenskap

Oavsett vilken man tycker är "bäst" så skall man provköra före köp och se om man tycker om det man kör

Sedan om drag bil... Jag har en 745 på 116 friska kusar och en xc70 på 205 anabola polstar kusar gissa vilken jag föredrar att köra släp med 8)
att dra något med motor svaga fordon är i dagens hetsiga trafikmiljö snudd på livsfarligt Att snabbt komma iväg i en rondell tex Där är man i vägen redan när man tänkt börja köra för det händer ingenting :shock:
Det blir inte direkt enklare av att ingen kan ligga bakom släp/husvagn/hästkärra alla måste om till varje pris och ser man att detta ekipage kommer så kan folk slänga sig ut framför bara för att slippa hamna bakom ?:-/
Jag kör inte långsamt utan håller hastighet+moms dock max 90-95 och upplever detta ofta Hur upplever ni andra detta fenomen :?:

//Gooose
Användarvisningsbild
av gooose
VolvoB20 skrev:
mattish skrev:Powershiften växlar snabbare och direktare, men även hårdare. Jag har en DSG och visst det är härligt drag i den när man trycker gasen i botten. I den beställda bilen sitter det PS tillsammans med D2 som får dra betydligt mindre. Men det är motorn som begränsar enligt volvo. Enligt ford fixar samma motor 1600kg, tom garanterat mer. Kanske är det anledningen som skrevs ovan, för att sälja större motorer.

Skumt, i Ford kuga drar 140 hästarn 2100 kg men i volvo drar 136 hästarn 1300 kg, en skillnad på 800 kg :shock: och båda har powershift
Detta beror på värme utvecklingen som Volvon får då man täckt för grillen för att minska Cv värdet pga miljötänket
En Kuga är helt öppen i nosen men fullt möjlig kylning och ingen miljöklassad bil

//Gooose
av jpennerb
Sen vad har har hört verkar det vara skillnad mellan dessa vid finmanövrering, då sägs det att en geartronic är bättre. Har inte testat detta själv men någon annan kan vet?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gooose skrev:
VolvoB20 skrev:

Detta beror på värme utvecklingen som Volvon får då man täckt för grillen för att minska Cv värdet pga miljötänket
En Kuga är helt öppen i nosen men fullt möjlig kylning och ingen miljöklassad bil

//Gooose
Bra idiotiskt att täppa till fronten och tappa 800 kg dragvikt.
Bra mycket smartare att det sitter ett elektriskt spjäll innanför grillen som öppnar den enda gången det råkar vara 40 grader ute och man drar en husvagn i alpbacken.
Andra bilmärken har ju det så.
av mattish
Hinder!

I nya D3 136hk så sitter inte PS (vad jag lärt mig här på forat), där sitter GT och den är inte miljöklassad. Dessutom får den dra 1600kg som miljöbil och manuell, förmodligen som automatare också.
Passaten 140hk miljöbil får dra 1800kg.

Finlir med en dubbelkopplingslåda blir ryckigt. När du lägger foten på bromsen så kopplar den ur och släpper drivningen. Släpper du bromsen har du efter 1 sek fullt dragläge så det krävs tillvänjning. Där emellan slirar den på kopplingen och det är inte jättenyttigt för den. Håller gör det, men förmodligen inte om man för så hela tiden..
En vanligt automatare är nog betydligt bättre på det. Detta är hur jag upplever att det funkar på min DSG passat.
Användarvisningsbild
av apersson850
mattish skrev:Bra dragbil är kanske inte lika med snabb :P Det är väl bara kravet som ändrats mycket under åren.
Inte alls. Den var inte bra då heller, och hade varit ännu sämre om den skulle släpat på sådana husvagnar som vi vanligtvis har idag. Men hade man inget annat att tillgå fick man ta vad som fanns. I mitten på 70-talet hade värsta 240-modellen B21E på 123 hk. 20 år senare kunde man inte köpa en 850 med mindre än 126. Ytterligare knappt 20 år senare, alltså idag, är det bara på grund av jakten på miljöbilskvalificering som vi har bilar i den storleken med motorer under 150 hk.

Likaså var automatlådorna odugliga att dra med. Hade man på 70-talet en bil med lite mer kraft, exempelvis en Volvo 264 med hela 140 hk ur en V6:a, så flyttade den sig snart inte ur fläcken om automatlådan inte hade oljekylare, och hade den det ville lådan gärna läcka när husvagn kopplades på.
Nu hör man inte ofta talas om sådan bekymmer. Det är mest VW:s DSG-lådor som fått bytas ut när folk, speciellt hantverkare, köpt bilar med DSG och försökt backa omkring på byggplatser med släpkärror hängda på bilarna. Tydligen ville en del lådor, eller snarare kopplingarna, brinna upp då.

Hittills har åtminstone min Geartroniclåda fungerat utmärkt att dra med. Den visar inte alls de hysteriska tendenser till nedväxlingar som en del automater jag provat har haft. Tvärtom, den här håller ihärdigt kvar växlarna och litar på dieselns goda dragkraft vid låga varv så länge att man nästan börjar undra om den inte ska växla snart. När jag kommer ut på exempelvis en backig grusväg med husvagn efter kör jag ofta i läge S, för då ligger varvet lite högre och kraften finns omedelbart tillgänglig, när man vill dra på lite. Släpper man sen så växlar den inte upp lika tvärt, utan i ett sånt läge blir framfarten faktiskt jämnare i läge S än i D. Vanligtvis är det annars tvärtom.

Man kan också köra på landsväg i läge S, om man kör på farthållaren. Åtminstone min ACC-farthållare kör alltid i läge D, även om lådan ligger i S. Men så fort man rör gaspedalen byter den till läge S, vilket gör att det direkt finns mer kraft om man manuellt vill piska på för att köra om en traktor eller nåt. Eller kanske någon som fortfarande drar husvagn med en 240.

Precisionsmanövrer med Geartronic och helst med HDC (Hill Descent Control - finns bara på XC-bilar) aktiverat blir just det, precisionsmanövrer. Mycket bra vid klurigt backande. På en sån bil gör också fyrhjulsdriften att man inte så ofta behöver ta sats för att komma dit man vill. Det går för det mesta att starta var som helst, lugnt och fint, istället för att ha fart för att klara nån dum passage. Senast jag skulle över lite lös sand, när jag drog med en framhjulsdriven V70 2,5T, fick jag köra så fort för att inte fastna att jag inte hann med och kolla att ekipaget fick plats överallt. Missade på 2 cm, men det var tillräckligt för att riva av en baklampa på husvagnen.
Användarvisningsbild
av bjornw
Som sägs är GT (och andra traditionella lådor med momentomvandlare) överlägsen PS (och DSG och allt vad automatiskt växlande manuella heter) vid terrängkörning, trixiga situationer och drag. GT är aningens mjukare i start och växlingar. Nackdelarna med momentomvandlarna är sämre energieffektivitet och ofta långsammare växlingar.

Behovet avgör alltså vilken låda som passar bäst. I XC-bilarna tycker jag GT passar riktigt bra, i S60 r-design är manuell eller PS att föredra, enligt mitt sätt att se det.
av Lövet
Det är en geartroniclåda. Powershift finns bara till de fyrcylindriga motorerna.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]