Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pxu
#645968
VolvoB20 skrev:XCn är lågt växlad, kom ihåg det. När jag kör med 2-tons släpet bakom så lägger jag bara i 6:an så fort jag är ute på landsvägen. Så åker jag på 6:a hela dagen trots rätt duktiga uppförsbackar. Det säger ju lite om hur lågt den är växlad.

Sen när man häktar av släpet känns det som man skulle haft två växlar till att peta i för att få ned varvet.
Du det där var intressant att veta! Undrar om det är samma förhållande på alla årgångar av 08+?
#646114
ingen jätte erfarenhet som er som dagligen kör manuell Xc men det skiljer inte Direkt mycket mellan V70/Xc70 i utväxlingen om man kollar på utväxlingsförhållandena i lådan per växel har inte den infon hemma men skall kolla i fick databoken på jobbet för xakt spec

D5 har ju ett rätt schysst vrid så den orkar ligga på 6an
Att det sedan upplevs "surrigt" och man önskar fler pinnar att stoppa in men vilken fart är det du upplever detta i ?
Tycker själv min A-låda fungerar ok Men polestar gör sitt upplever att den ligger kvar längre på växlarna pga ökad ork

//Gooose
#646128
gooose skrev:ingen jätte erfarenhet som er som dagligen kör manuell Xc men det skiljer inte Direkt mycket mellan V70/Xc70 i utväxlingen om man kollar på utväxlingsförhållandena i lådan per växel har inte den infon hemma men skall kolla i fick databoken på jobbet för xakt spec



//Gooose
MY11
Modell A/M km/h1000rpm
XC70 D5 A 50,8
XC70 D5 M 51,3
V70AWD D5 A 52,4
V70 D5 M 55,4
V70 D5 A 54,5
V70 D3 M 62,0
V70 D3 A 56,6
#646413
gooose skrev:Detta är ju rätt marginellt
//Gooose
Momentum skrev: Modell A/M km/h1000rpm
XC70 D5 A 50,8
XC70 D5 M 51,3
V70AWD D5 A 52,4
V70 D5 M 55,4
V70 D5 A 54,5
V70 D3 M 62,0
V70 D3 A 56,6
En XC70 D5 A i 110 km/h är ju det samma som en V70 D3 M 135 km/h

Det märks massor på motorvägen kan jag säga.

Det borde ju definitvt vara det omvända då D5an jag har så mycket mera vrid så den borde jag ha högre utväxling.

Det är därför det känns som det minst fattas två växlar på en XC70 D5 om man provhört V70 D3
#646437
VolvoB20 skrev:
gooose skrev:Detta är ju rätt marginellt
//Gooose
Momentum skrev: Modell A/M km/h1000rpm
XC70 D5 A 50,8
XC70 D5 M 51,3
V70AWD D5 A 52,4
V70 D5 M 55,4
V70 D5 A 54,5
V70 D3 M 62,0
V70 D3 A 56,6
En XC70 D5 A i 110 km/h är ju det samma som en V70 D3 M 135 km/h

Det märks massor på motorvägen kan jag säga.

Det borde ju definitvt vara det omvända då D5an jag har så mycket mera vrid så den borde jag ha högre utväxling.

Det är därför det känns som det minst fattas två växlar på en XC70 D5 om man provhört V70 D3
Har en MY12 xc70 D5 Polestar jag tycker inte motorn är "surrig" i högrefarter. Utväxlingen är helt ok enligt mig. :D
#648917
Ok, nu har jag ett objekt som jag försöker få rätsida på, är det ett bra köp?

XC70 D5 AWD Ocean Race Edition(Blå) -09
18000mil(kamrem bytt 1mil sen)
Automat
Vinter+sommardäck
Teknikpaket(inkl. keyless)
Herrgård med elbaklucka
Svart skinn
4 ägare
Ingen Dragkrok


Nå, ska jag avskräckas av milen och ägare? Den såg kanon ut, både inne o ute. De begär 199.000 för den o jag hinta om 180 som han slog ner på, dock pratade jag med en kompis som är säljare på Bilia, han pratade med sina kollegor som tyckte den kunde gå för allt mellan 160-180 MAX! Vad tror ni? Ska man passa, eller försöka med 180 ändå? Stå på sig.
#648928
Bilar som varvar mindre än 2000 i 100 tycker jag sällan är "surriga". Den här bilen för 199 är nog rätt lättsåld men överprissatt. Om du köper en som gått 10 så kostar den kanske 240, kan vara en mykcet bättre affär på sikt eftersom den har gått 18 istället för 26 om 3-4 år och medför färre reparationer. Problemet med populära bilar som XC70II är att även en tidig långmilare blir dyr... sen är de tidiga D5 med aut rätt törstiga.../PH
#648933
Det som är det kluvna med detta är att man hittar mindre utrustade xc70 som gått 35000mil för 140-150k o då är det en tråkig grå jäkel. Ringde o la ett skambud som han nobbade, även om han inte sa det rakt ut. Jag känner att inte en krona över 180k. Tanken är att om jag säljer den, med 26k mil på mätaren, så bör jag kunna få ut en 120-130k förn och 50k dropp på 8k mil bör väl ses som hyggligt, eller?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]