Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Tycker att dragvikten på Volvos powershift är låg. Om det beror på lådan eller effekten i motorn vet jag inte. Min fars VW Sharan med 170hk tdi med DSG låda får dra 2200kg.
av Mr T
jpennerb skrev:Tycker att dragvikten på Volvos powershift är låg. Om det beror på lådan eller effekten i motorn vet jag inte. Min fars VW Sharan med 170hk tdi med DSG låda får dra 2200kg.
Vad har han för motor?

Att de svagare motoralternativen har låg dragvikt känns mer som en marknadsfråga, dvs man vill tvinga upp tungdragande kunder till D5'an bara för att man tjänar mer pengar på den motorn.

Jag menar, en gång hade jag en Volvo 245 DL med förgasarmotor, minns inte antalet hästar men lär väl knappast överstigit hundra. Kanonbra dragbil! Så jag ser ingen riktig anledning till de låga dragvikterna.

//Mr T
av Lövet
Fördelarna med PS är framförallt att den inte drar upp förbrukningen lika mycket som Geartronic.
av mikebike
jpennerb skrev:Tycker att dragvikten på Volvos powershift är låg. Om det beror på lådan eller effekten i motorn vet jag inte.
Powershift finns väl bara till de fyrcylindriga (Ford-) motorerna? = klenare.

Jag hatar verkligen automatlådor, men med Powershift slipper man i alla slirandet och förbrukningen är lägre än med Geartronic.
Andra bilmärken anger samma eller lägre förbrukning med "robotlåda" än med manuell.
Jag provkörde en T4F med Powershift för ett tag sedan och den växlade rätt ok, bara något hårdare än Geartronic, men även i manuella läget växlar lådan själv! Varje gång varvtalet gick ned till 1500 rpm växlade den ned.......
av jpennerb
Mr T skrev:
jpennerb skrev:Tycker att dragvikten på Volvos powershift är låg. Om det beror på lådan eller effekten i motorn vet jag inte. Min fars VW Sharan med 170hk tdi med DSG låda får dra 2200kg.
Vad har han för motor?

Att de svagare motoralternativen har låg dragvikt känns mer som en marknadsfråga, dvs man vill tvinga upp tungdragande kunder till D5'an bara för att man tjänar mer pengar på den motorn.

Jag menar, en gång hade jag en Volvo 245 DL med förgasarmotor, minns inte antalet hästar men lär väl knappast överstigit hundra. Kanonbra dragbil! Så jag ser ingen riktig anledning till de låga dragvikterna.

//Mr T
Som jag skrev. En 2.0tdi 170hk och DSG. Själv åker jag med en Geartronic men jag föredrar sk. "dubbelkopplingslådor" typ DSG och Powershift. Kommer aldrig att glömma när jag provkörde VW Passat R36 med DSG lådan helt underbart när man gjorde fartökningar...
av mattish
Powershiften växlar snabbare och direktare, men även hårdare. Jag har en DSG och visst det är härligt drag i den när man trycker gasen i botten. I den beställda bilen sitter det PS tillsammans med D2 som får dra betydligt mindre. Men det är motorn som begränsar enligt volvo. Enligt ford fixar samma motor 1600kg, tom garanterat mer. Kanske är det anledningen som skrevs ovan, för att sälja större motorer.

PS finns även den i starkare 163hk mondeon som får dra 2000kg.
Användarvisningsbild
av apersson850
Åtminstone för vissa motoralternativ har Volvo valt att sätta igen nosen på bilen så mycket som möjligt, för att förbättra aerodynamiken och få ner förbrukningen. Det får som biverkning att man inte har tillräcklig kylning för högre dragvikter.

Den som tror att Volvo 245 DL, med antingen B20A eller B21A, var en bra dragbil har valt att bara komma ihåg det han vill komma ihåg från den tiden.
Jag har dragit husvagn med sådana, och jag minns hur det verkligen var.
av mattish
apersson850 skrev:Åtminstone för vissa motoralternativ har Volvo valt att sätta igen nosen på bilen så mycket som möjligt, för att förbättra aerodynamiken och få ner förbrukningen. Det får som biverkning att man inte har tillräcklig kylning för högre dragvikter.

Den som tror att Volvo 245 DL, med antingen B20A eller B21A, var en bra dragbil har valt att bara komma ihåg det han vill komma ihåg från den tiden.
Jag har dragit husvagn med sådana, och jag minns hur det verkligen var.
Bra dragbil är kanske inte lika med snabb :P Det är väl bara kravet som ändrats mycket under åren.
av Linqid
Jag är helnöjd med PS. Kör man lugnt tycker jag inte att den upplevs som "hård", när man väl vant sig vid hur lådan beter sig vid fartökning. Och rapp när man vill det! Jag antar att lådan inte har något sportläge likt GT till D5/T6 men lägger man den i manuellt läge växlar den fortfarande själv, men håller längre på växlarna - nästan till varvtalsstopp - vilket ju i sig blir lite av ett sportläge... Sen att det inte händer jättemycket med en T4 under huven är en annan sak! :wink: Förvånansvärt pigg för att vara 1,6-liters fyra i en tung V70 dock...

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]