Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sebsan
rd350 skrev:Angående motorn det gällde i början på tråden (B230a) så sitter co-skruven i botten/undersidan på förgasaren ofta med en gul "plomb" utanpå. Denna bryter man bort sedan hittar man co-skruven. Co.n ska ställas med pluggad puls-air och då vara ca 2-2,5%. Lyckas man inte få ner den är det byte av nål och munstycke som gäller vilket är väldigt lätt på denna förgasaren. Använd nål för bilar med gasdrift så håller det betydligt längre.
Vad innebär pluggad puls-air då? Under huven finns en etikett där det står "pluggat puls-airsystem". Behöver jag få tag i en CO-mätare eller finns det något enklare sätt att veta hur långt man ska justera?

Är det nål och membran du syftar på i förgasaren? Har du möjligtvis en rekommendation på en nål till denna motor
av sebsan
Rådlös skrev:Eftersom du nu har gjort det som man normalt klarar själv utan speciell utrustning, så kanske du skulle tala med en verkstad om förgasaren.
Annars är ju ett sätt att slippa verkstäder att köpa sig en verkstadshandbok Haynes t.ex. och följa det som står där. Men det kan i vissa fall komma att behövas lite speciell utrustning. Dock inte sagt att du måste ha det i detta fallet. Men sådana situationer kan uppstå när man vill meka själv.
Införskaffade en sådan bok omgående när bilen kom. Har haft mycket nytta av Haynes-boken när jag mekade på min gamla audi. Men tyvärr har de inte några vettiga lösningar på mitt problem. De tycker man ska vända sig till verkstad i denna situation
av rd350
Det är nål och munstycke jag menar. Det köper du på Volvo så får du rätt grejor. Puls-airen pluggar du genom att klämma slangen som går till de två ventilerna. En co-mätare är en förutsättning för att vara säker på att gå igenom bilprovningen. Ska påpekas att nål o munstycke inte håller särskilt länge, dock håller nålen "för bilar med gasdrift" längre.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]