Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
perhall skrev:Kul rubrik på den här tråden. Tror att den snart blir lika lång som "Stäng av dimljusen, BMW-ägare" (Autopower, aktiv tråd sen 2004, 74 sidor lång och 133 000 visningar) eller "Nur 5.100 km Freude am Fahren" på bmw-treff.de med 182000 visningar... den stora floppen med 440 var väl när Volvo bytte till en nästan-850-front och kallade den för "lilla 850:n" i tidningen Ratten... hoppas XC60:s facelift blir bättre... /PH
Fast en 440 Turbo (eller 2.0 med för den delen) från 94-95 var faktiskt helt okej, med den tidens mått. Jag tycker faktiskt de har oförtjänt dåligt rykte. Ganska kul att köra, kanske lite dåligt ihopsatta och kass rostskydd men vilka bilar var inte så under tidigt 90-tal?

/Martin
Håller med dig. Om 20 år kommer dagens Volvobilar vara ungefär lika heta som 440 är nu... minns när 440 kom, rätt läcker bil då (och klart coolare än 360...)/PH
Tycker min V60 T5 är seg i gasresponsen (även innan polestar), får kick-downa:a för att få fart om man ligger på 4:an, 5:an eller 6:an och vill ha lite mer kraft..
Sedan upplever jag att den ibland, som nämnt, slackar och måste hämta andan i ca 1 sekund innan den växlar vidare mellan 2:an och 3:an, vid fullt gaspådrag.

Annars tycker jag den sköter sig fint. Gillar aktiv körning oavsett landsväg, stad eller motorväg och kör oftast i S-läge och växlar manuellt...då är den toppen. Hoppas mycket på min beställda V60 Hybrid nu...
Nu är det visserligen ingen T5, men väl en T4 Powershift, som jag kör men när det gäller gasresponsen har jag inget annat än positivt att säga. Riktigt vaken och rapp och lådan växlar fint i de flesta lägen, möjligen att den är lite ryckig i stadstrafik under rusningstimmarna. Körde vår 320d igår och vilken skillnad, i början undrade jag nästan om motorn gått ner i felsäkert läge, man var ju faktiskt tvungen att röra gaspedalen för att den skulle vakna... :wink: Hur en Ferrari är vill jag knappt veta.
Jo, jag håller med! Kan vara lite ryckigt ibland (men inte på ett negativt sätt egentligen...). Som jag sade tidigare, Powershift är verkligen toksnabb, inget snack om den saken! Lite svårt att förstå synpunkterna på att den skulle vara långsam..? Den kan faktiskt nästan vara lite väl snabb i "starten" ibland (T4 F). Hjulspinn kan var svårt att undvika om man inte krampar lite med högerfoten och håller igen! :wink: Kan ibland sakna momentomvandlarens gummisnoddseffekt - på de första växlarna i alla fall. Men, sammanfattningsvis; Powershift är kanon och funkar till 100 %! De flesta av oss accelererar nog snabbare med en PS än manuellt! Bara att trampa högern i botten! :D
Det roligaste med 440:n var att det faktiskt fungerade att byta front på den. När det satte på en ny huv och kallade den för lilla 850 så sålde den plötsligt som aldrig tidigare. Så vem var slugast, Volvos marknadsföringsfolk eller kunderna?
Ok, fick prova en ny XC70 D5 med samma drivlina som min minus Polestar. Automaten slirar lika mycket på den som på min så det skall väl vara så. Killen som kör XC70n hade en likadan av tidigare modell innan och utan att jag nämnt något om min automat påpekade han att han gillade XC70n förutom automaten som han tyckte slirade för mycket. Då är det inte bara jag, vad har Volvo gjort? Jag kan så klart ta att det är en äldre automat som inte hänger med de nyare varianterna hos de tyska tillverkarna, det kan till och med vara skönt ur ett komfort perspektiv men inte ska det slira så här?
Det hade varit rätt kul att träffas och se fenomenen i praktiken. Jag upplever inte att min automatlåda, som alltså är en Geartronic i en XC70, slirar. Visst fungerar det så att man kan hålla jämn gas och motorn snurrar då mer eller mindre lika fort medans bilen arbetar sig upp genom åtminstone de första växlarna. Men det är ju inte som det slirar, det är ju momentomvandlaren som gör det arbete den ska göra. Vilket i sig innebär att den i varierande grad växlar in en varvtalsskillnad mot vridmoment. Som en variator, fast hydraulisk.

Inte heller har jag varit med om att det skulle ta flera sekunder, 5-6 var det någon som skrev, innan bilen ger sig iväg. Möjligen om jag inte rör gasen alls, men då förväntar jag mig heller inga rivstartet. Trampar jag till ordentligt skottar det på rätt bra, tycker jag, trots två ton bil för dieseln att få fart på.

Jag förnekar inte vad ni upplever, men måhända har vi helt olika förväntningar på bilarna? Det ska tilläggas att det nyaste av lite större bil jag kört, med automat, från någon av de tillverkare som ofta framhålles som användande bättre lådor (ZF istället för AW), är en BMW i 7-serien från 2008. Så jag är kanske inte tillräckligt bortskämd. Diverse hyrbilar i USA, där ju allt sånt är automatväxlat, tycker jag inte har burit sig bättre åt. Utom en som bankade i växlarna så bilen skakade ibland, men det upplevde jag snarare som sämre. Förmodligen nåt fel på den. Tror det var en Dodge, om jag inte minns fel.
Utan att kört era bilar så är det givetvis ren spekulation. Men min gissning är att det ni upplever som slir är pga komfort. Trycker man ner växlingspunkterna samt lockupen lägre kan man få onödiga vibrationer osv. Har kört 5CYL dieslar som i motlut, hög växel och ganska mycket pedal inte slira/växla ner. Inga problem, kraften fanns där men till kostnad av vibrationer.
Personligen gillar jag vinterknappen...
Guru skrev:Utan att kört era bilar så är det givetvis ren spekulation. Men min gissning är att det ni upplever som slir är pga komfort. Trycker man ner växlingspunkterna samt lockupen lägre kan man få onödiga vibrationer osv. Har kört 5CYL dieslar som i motlut, hög växel och ganska mycket pedal inte slira/växla ner. Inga problem, kraften fanns där men till kostnad av vibrationer.
Vinterknappen? Den försvann väl för åtminstone fem år sedan eller?

/Martin
MartinS skrev:
Guru skrev:Utan att kört era bilar så är det givetvis ren spekulation. Men min gissning är att det ni upplever som slir är pga komfort. Trycker man ner växlingspunkterna samt lockupen lägre kan man få onödiga vibrationer osv. Har kört 5CYL dieslar som i motlut, hög växel och ganska mycket pedal inte slira/växla ner. Inga problem, kraften fanns där men till kostnad av vibrationer.
Vinterknappen? Den försvann väl för åtminstone fem år sedan eller?

/Martin
Japp, men jag gillar den fortfarande. Körde lite taxi i fornstora dar, ofta på vinterknappen! Mycket slir och gummiband men väldigt mjukt. Uppskattades av färdtjänstpassagerarna.
Även gamla 2.4T gick mysigast på vinterknappen. Speciellt i nercabbad C70.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]