Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Har nu kört min nya V60 D5 över helgen och (till min frus stora besvikelse) läst manualen på kvällarna. Som jag läser manualen får jag det till att "Hill hold" (dvs att bilen inte rullar bakåt när man startar i uppförsbacke) är standard. Dock kan jag inte få det att funka. Visst kan jag dra handbromsen och den släpper när jag kör iväg, men en bil för 350 kSEK skall väl år 2012 inte rulla baklänges. Vår andrabil (VW Polo för en tredjedel av priset) fixar ju detta galant. Ska hill-hold aktiveras i någon Sensus-meny?

Har manuell växellåda.
av pergrein
HSA är nog bara till Automat så du får nog köra med handbromsen...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är samma sak med automatlåda. Man kan aktivera parkeringsbromsen och så släpper den när man gasar lite. Annars rullar den baklänges, den också, om inte det ständiga svaga drivandet som sker genom momentomvandlaren är tillräckligt för att hålla bilen stilla. Vilket det ofta är.
av pergrein
Enligt boken:

HSA
Funktionen HSA (Hill Start Assist) innebär att
trycket i bromssystemet finns kvar några
sekunder under tiden foten flyttas från bromspedalen
till gaspedalen inför igångkörning eller
backning i uppförslut.
Den tillfälliga bromseffekten släpper efter
några sekunder eller när föraren ger gas.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av apersson850
OK. Då är det nåt som inte finns på min modell, då. HDC har den däremot. Men det är ju motsatsen.
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:Det är samma sak med automatlåda. Man kan aktivera parkeringsbromsen och så släpper den när man gasar lite. Annars rullar den baklänges, den också, om inte det ständiga svaga drivandet som sker genom momentomvandlaren är tillräckligt för att hålla bilen stilla. Vilket det ofta är.
Om lådan fungerar korrekt så ska den kunna hålla bilen stående även i uppförslut - även kraftig sådana
Användarvisningsbild
av apersson850
Det gör den också, men är det riktigt brant får man gasa lite. Tomgång räcker inte för att hålla emot då. Speciellt inte om man har en vagn på ett ton eller två bakom.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]