Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av mattish
andreas_lofgren skrev:Lite saker som kan påverka månadskostnaden då (jag vet ju inte vad som står i era avtal)

-Reduktion av förmånsvärde pga körsträcka
-Olika leasingräntor
-Olika rabatter
-Olika leasingavtal dvs operationell vs finansiell leasing

Finns säkert mera
Månadskostnaden när det gäller förmånsvärdet kan man inte göra så mycket åt. Den dyra delen är bruttolöneavdraget och det är det som jag tyckte var rätt högt i TS fall.
av Lövet
Förmånsvärdet sätts ju ner med 25% vid mer än 3000 mil per år. Det påverkar totalkalkylen men visst, det har inget med bruttolöneavdraget att göra.

Har du operationell eller finansiell leasing mattish?
av mattish
andreas_lofgren skrev:Förmånsvärdet sätts ju ner med 25% vid mer än 3000 mil per år. Det påverkar totalkalkylen men visst, det har inget med bruttolöneavdraget att göra.

Har du operationell eller finansiell leasing mattish?
Det jag menade var ju att förmånsvärdet inte kan regleras av företaget, det är ju skatteverket som bestämmer det.

Jag vet faktiskt inte? Vad är skillnaden? Bolaget som jag jobbar för (ca 1300 anställda) gick ut i årsskiftet och erbjöd oss detta.
Det jag vet är att ett finansbolag (autoplan?) som finansierar bilarna, så kanske finansiell leasing då ?
av Lövet
Om det är en operationell leasing då ingår alla kostnader såsom service, underhåll osv i månadskostnaden. Vanligen är restvärdet garanterat av leasingbolaget också.

Om det är en finansiell leasing så är det bara själva bilen som ingår i månadskostnaden. Allt annat betalas av den anställde sedan separat (finns olika varianter med bilkonton osv på detta dock). En finansiell leasing är alltid billigare än en operationell. Här står den anställde (eller företaget) för restvärdet också, dvs är den mindre värd än tänkt så uppstår en skuld till leasingbolaget.
av mattish
Då är det OP leasing. Garanterat restvärde och allt utom drivmedel ingår.
Tvättning av bilen och ex. spolarvätska för 1000:- per år ingår. Ett vansinnigt belopp, men det är nog någon sort gräns som kommer ändras kna jag tänka mig.

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]