Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska bara berätta lite uppdatering:

Hittade ett kalasexemplar, en vit xc70 o efter lite mailkontakt så fick vi en deal som lät väldigt bra. Bokade på onsdagen att jag skulle komma o testa på fredag. Jag hade vägarna förbi på torsdagen så svängde förbi butiken, frågar om det går bra. Jo, om bilen inte varit 10mil bort. Eeeh VA?! Hmm....ok? Men det skulle lösa sig, han tog mitt nummer, vi sa att fredag(idag) så skulle bilen vara hos dem. Tyvärr fick jag så mycket jobb, så jag skulle inte hinna tills idag så jag ringde igår em. innan de stängde, detta är väl kanske 2 timmar efter jag varit där, o berättade att jag hellre kommer lördag o testar, testar den bil vi kommit skriftligt överens om att jag skulle få testa. Svaret blir: "Joo, men nu är det så här bra för oss, men inte för dig, att bilen såldes där den stod" Amen vafan skojjar du eller?! De annonserar att bilen ska finnas hos sig, de godkänner vår mailkonversation som höll på i 1 dag, o när jag kommer dagen innan, så har de sålt bilen. Helsjukt men säljaren lovordade att de skulle sätta en chef på detta, att hitta en bil i min smak...Rejmes Norrköping, härliga, pålitliga säljare de där...

Troligt scenario:

De ogillade vår deal, fick nån snubbe i grann"byn" o bli intresserad, som erbjuder dem en bättre affär rakt av o så kör de ner bilen till honom/henne som får testa bilen o tar den på stört, helt bakom ryggen och utan vetskap för mig. Säljaren hade fått infon, fått mitt nummer men kontaktade mig aldrig att bilen blivit såld, utan jag hade fått resa på lördagen o mött upp en säljare, utan nån bil att sälja.
Det jag noterade under vår träff på torsdagen var att han pratade lite väl mycket om att "om inte denna känns rätt, så ska de sätta sina bästa på att göra mig till nöjd kund" Det ligger ett företag bakom mig genom svärfar, så det är i deras intresse(minst 100bilars-affär) att göra en nöjd o de börjar ju kalas!
av Andis
brallan skrev:
På tal om minor, vad tror ni om importer? Är det som jag känner, bara o dra öronen åt sig?
Behöver inte bli fel med en import bil.

Var med till Usa förra året för att hämta en bil en polare köpt bara genom bilder och pratat med säljaren. Dom brukar lägga upp otroligt med bilder i Usa och även film på bilen när dom är seriösa säljare.

Och den var verkligen så bra som han sa inte en prik på den inte ett enda dörrupslag ens.

En annan polare tog hem en bil från tyskland för att den inte gick att köpa här med den utrustningen. Den var också tog fräsch. Stämde på priken med vad säljaren sa. hos den säljaren fick man inte ens provköra där sa dom bara allt står i deklarationen på bilen det finns inga fel och fans inte heller.

Dock gör man väll inga jätte fynd av såna säljare utan dom ligger på marknadsmäsigt pris. Men det är kul att se att det finns riktigt seriösa bilhandlare i utlandet.

Lycka till med dit bil köp.

Blir spännade att se vad du köper.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:
brallan skrev:
På tal om minor, vad tror ni om importer? Är det som jag känner, bara o dra öronen åt sig?
Behöver inte bli fel med en import bil.

Var med till Usa förra året för att hämta en bil en polare köpt bara genom bilder och pratat med säljaren. Dom brukar lägga upp otroligt med bilder i Usa och även film på bilen när dom är seriösa säljare.

Och den var verkligen så bra som han sa inte en prik på den inte ett enda dörrupslag ens.

En annan polare tog hem en bil från tyskland för att den inte gick att köpa här med den utrustningen. Den var också tog fräsch. Stämde på priken med vad säljaren sa. hos den säljaren fick man inte ens provköra där sa dom bara allt står i deklarationen på bilen det finns inga fel och fans inte heller.

Dock gör man väll inga jätte fynd av såna säljare utan dom ligger på marknadsmäsigt pris. Men det är kul att se att det finns riktigt seriösa bilhandlare i utlandet.

Lycka till med dit bil köp.

Blir spännade att se vad du köper.

Med vänlig hälsning,
Andis
I princip alla riktiga handlare man kontaktar direkt i USA eller Tyskland är seriösa och bilarna oftast finare än i Sverige. Det stämmer inte heller att de kör mer i Tyskland, de kör faktiskt färre mil per år än i Sverige (1190 där, kring 1300 hos oss). Problem uppstår uteslutande hos svenska och tyska och andra bakgårdshandlare etc.
PH
Hej igen!

Det har varit ganska torrt på sistone, efter att jag blev snuvad på en vit xc70.

Tänkte slänga ut en önskan, som bara eg. är ett test, inget mer. Det finns ingen här som är bosatt i Västerås, som har några minuter över o slänga en blicka på en xc70? Jag vet, riktigt b o fråga men min sits gör att jag har oerhört svårt att söka mig utanför en kortare radie runt Linköping. Jag har "span" på ostkusten, närmare bestämt Oskarshamn o Kalmar men det finns ju en del i Sthlm och några i Helsingborg/Gbg men det är en bit o åka för en testrunda.

Aja, ett test!
En tanke.... Kom ihåg att XC70 är lägre växlad än V70 generellt. XC ska ju vara en skogstraktor

Det göra att det blir surrigare på motorväg då XC70 måste varva mera och det gör också att det drar mera bränsle. :D

Nu funkar det ju bra för mig som asar omkring med 2-ton släp bakom bilen nästan varenda dag. Men de dagar man inte har släp önskar jag verkligen att jag hade lite högre utväxling (som V70 tex.)
gooose skrev:Får man fråga hur många Dollar du har tänkt lägga på en kärra som du eftersöker ?
Och vad söker du aut/man , skinn/tyg, Eller räcker en summum utr med lite xtra

//Goose

Jag lever nog i en fantasivärld. Vi pratar om ett tak på 180k, utrustningsmässigt, så blir det inte mycket för de pengarna, heller ingen lågmilare. Det funderas på en diesel i första hand. Men det finns möjlighet att titta på bilar i 200k-klassen för en "snabb och prutbar" affär, känns det som iaf.

Jag provade i veckan en automat som jag kände direkt, detta är något fel på bilen. Försäljaren försäkrade mig om att det är så det ska kännas men något var fel på lådan.
Tänk er en rondell som ni tar vänster ur, ger lite på gasen, men inget händer förren 2-3sek senare, då bilen växlar ner och skjuter iväg. Så var det i VARJE sväng. Är det fel eller rätt? Är jag ute o cyklar? Den gick alltså på för hög växel och reagerade inte på mitt gaspådrag, alls, för att sedan växla ner och dra iväg. Obehagligt om man kör i snö och modd.

VolvoB20 skrev:En tanke.... Kom ihåg att XC70 är lägre växlad än V70 generellt. XC ska ju vara en skogstraktor
Det göra att det blir surrigare på motorväg då XC70 måste varva mera och det gör också att det drar mera bränsle. :D
Nu funkar det ju bra för mig som asar omkring med 2-ton släp bakom bilen nästan varenda dag. Men de dagar man inte har släp önskar jag verkligen att jag hade lite högre utväxling (som V70 tex.)
Jag hade nog inte tänkt låta bilen gå Malmö <-> Haparanda 150ggr per år men förstår vad du menar. Sitter på en Saab 9-5 Aero just nu som ligger stabigt på vägen med 235 bredd på hjulen, dock "flyter" han ju inte fram så som det känns att jag vill ha det nu. Min rallybil står i garaget så suget i magen går att ordna :-)-)
Beror på vad du menar med "ger lite på gasen". En dieselbil (åtminstone) växlar inte ner för ett moderat gaspådrag. Det behöver den inte heller. Har den sportläge kan du putta över den dit, då blir det en annorlunda karaktär på bilen.
Men gasar du mer ordentligt tar det då inga sekunder för min bil att växla ner. Det handlar om tiondelar.
brallan skrev:[Jag hade nog inte tänkt låta bilen gå Malmö <-> Haparanda 150ggr per år men förstår vad du menar.
Behöver inte pendla till Happaranda för att märka det.

XCn är lågt växlad, kom ihåg det. När jag kör med 2-tons släpet bakom så lägger jag bara i 6:an så fort jag är ute på landsvägen. Så åker jag på 6:a hela dagen trots rätt duktiga uppförsbackar. Det säger ju lite om hur lågt den är växlad.

Sen när man häktar av släpet känns det som man skulle haft två växlar till att peta i för att få ned varvet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]