Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Mwi skrev:1500/månad i försäkring som du skriver att du betalar för din nuvarande bil känns dyrt. Det är ju cirka 10 - 15% av bilens värde.
Inte är det billigt att försäkra när man är 23 år.
Kan komma ner någon enstaka hundralapp i månaden om jag byter försäkringsbolag.
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.
av mattish
Jag har beställt personalbil. För min del kommer kostnaden för en v70 d2 aut. Momentum, drag, tidur, vinge, sportratt och metallic kosta 3200:- i månaden totalt. 2500 i bruttoavdrag och förmånsvärdet på det, ca 1700:-.
Sen får jag 14,50:- per tjänstemil som jag kör.

Tyckte TS löneavdrag var väldigt högt...
av Lövet
Jimpens avdrag på 4900kr inkluderar förmånsvärde. Ditt blir 3700. Känns som ditt är lågt.

Den kan exempelvis bero på olika skattesatser och/eller om bolaget vill att avdraget ska vara helt kostnadsneutralt eller inte. Alla gör inte så.
av Jimpen89
andreas_lofgren skrev:Sannolikt är Jimpens bruttolöneavdrag kostnadsneutralt, dvs det ska täcka företagets hela kostnader. Alla bolag gör inte så. Det är snarare ditt avdrag som är lågt.
Alldeles riktigt, det ska vara kostnadsneutralt
av mattish
Det är just det som vårt avdrag är också, kostnadsneutralt. Jag vet inte om avtalstiden spelar roll också, jag ska ha bilen i 4år eller 12000mil.
av Lövet
Din avtalstid sänker månadskostnaden. Leasingkostnaden blir lägre per månad med längre avtalstid. Sen är väl en V70D2 aningen billigare än en V60D3 ?
av Jimpen89
mattish skrev:Det är just det som vårt avdrag är också, kostnadsneutralt. Jag vet inte om avtalstiden spelar roll också, jag ska ha bilen i 4år eller 12000mil.
Samma avtalstid för mig
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur påverkar tjänste-/förmåns-/personalbil pensionen?
av mattish
andreas_lofgren skrev:Din avtalstid sänker månadskostnaden. Leasingkostnaden blir lägre per månad med längre avtalstid. Sen är väl en V70D2 aningen billigare än en V60D3 ?
7 tusen dyrare än V60in med D3. Min bil har ett bruttopris på 370000:-

Företaget handlar bilen på ramavtal, med 14% rabatt.
av Lövet
Lite saker som kan påverka månadskostnaden då (jag vet ju inte vad som står i era avtal)

-Reduktion av förmånsvärde pga körsträcka
-Olika leasingräntor
-Olika rabatter
-Olika leasingavtal dvs operationell vs finansiell leasing

Finns säkert mera

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]