Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoadde
Har problemet att när det är fuktigt ute så immar det igen i bilen trots att jag slår på värmen i bilen, det luktar även lite konstigt (kanske glykol?) och har provat att slå på värmen när det är tort ute och det blir fukt på rutorna från värmen vad kan problemet vara och hur åtgärdar jag det?

Mvh
Användarvisningsbild
av päpplet
Vanligast är att värmekranen läcker. Om rutorna blir lite kletiga av imman så är det glykol
av sicnarf
Sök på byta värmekran i sökrutan så hittar du massa trådar här. Vill du slippa imman tillfälligt tills du lagar/byter kranen så kan du koppla ihop in och ut slangarna som går till värme elementet .Och dessa slangar sitter i torpedväggen
av Frasp
Min värmekran läckte som ett såll. Sjöblött på golvet och ingen imma på rutan. Så sätter tyvärr en slant på värmepaketet :(
av osla
jag tror mer på värmepaketet jag om det blir imma på rutorna, borde inte bli det om det är värmekranen som läker eftersom värmekranen sitter utanför värmepaketet. alltså så rinner bara vattnet ut och ner på golvet, men läker det i värmepaketet så blandas det med luften och följer då med ut på rutorna.

och är det värmepaketet som läker så har du jobb med att byta, är inte det man gör bara så där för det är ganska mycket jobb och trångt till
Användarvisningsbild
av lennarte
volvoadde skrev:Japp rutan blir kletig, har inte märkt att det blivit något blött inne i kupén för övrigt har även ac i bilen.
Vart sitter värmekranen? och finns det några slangar/ledningar som kan orsakat problemet isåfall vart?
På min 740 (med AC) sitter värmekranen i motorrummet, jämte bromsservon. Är det samma på 940 så kan du ju utesluta kranen. Slangarna går ut genom torpeden ovanför gaspedalen (samma ställe som bilar utan AC).

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av volvoadde
Nu är jag tillbaka till ämnet igen, har rivit bort underdelen av brädan och kan nu se paketet och konstatera att de läckt alltså ska det bytas dock har jag fastnat jag hittar inte vart det sitter fast så jag undrar om någon vet exakt var skruvarna sitter som håller paketet?
Samt om ac kommer påverkas vid bytet?

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]