Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ml99
eddar skrev:Är pumpen ja, trykkinnstillingen, en slags sikkerhet . . .
Alle biler har et sikkerhetsspjeld i røret til tanken,
som gör at inte bensinen renner ut om bilen havner opp-ned.
Men det ska väl inte hindra mig så att jag inte kan tanka mer än 30 liter...?!
av Mauel
Jag har fått samma problem precis (XC70 2,5T -04). Vid ca. 3/4 tank så börjar bensinen rinna ner väldigt långsamt. Problemet uppstod när det började bli lite mer minusgrader. :crying:
av Rådlös
Manuel: Tråden är ungefär 10 år gammal, så dom som skrev då har säkert löst sina problem.
Men jag kan berätta för dig att jag har också upplevt att bilen har varit svårtankad, en V70 -08. Men inte nu längre. Där jag brukar tanka har röret på munstycket en flänsring ungefär 10 - 15 cm från själva "plasthandtaget". Och högst upp på tankröret (alltså bilens tankrör) har man ju böjt in plåtröret till en kant där locket skall sitta fast när det är stängt.
Om du inte stoppar i handtaget/röret så djupt utan låter den här flänsringen på hadtagsröret "haka emot" den invikta kanten på bilens tankrör, så går det mycket bättre. I alla fall jag kan fylla tanken i en enda tankning. Och jag behöver inte hålla i pumphandtaget. Det fungerar som det är tänkt utan störningar.

Och en kommentar till dom tidiga debattörerna. Dom pratar om ispropp i rören. All bensin som säljs för motorfordon har 5% inblandning av etanol. Det förhindrar att det skulle uppstå någon ispropp. Det är i och för sig inte etanolens huvuduppgift, men det blir som en positiv bieffekt.
av Stefan62
Råkar också ut för det ibland och har kommit fram till att det "skummar".
Användarvisningsbild
av Maskinarn
Det beror sannolikt på avluftningen av tanken. När bensinen skall ner i tanken måste motsvarande volym luft ut. Prova att tanka långsamt, slå av var 5:e liter eller så så att tryck inte byggs upp i tanken. Kolla att avluftningsröret inte är klämt eller på annat sätt blockerat.
Användarvisningsbild
av Urbis
Hade samma trassel med min XC90-06. Fick alltid smyga i bensin, höll pumpen på halvfart så funkade det. Orkade inte bry mig eftersom det tydligen kostade typ 5000kr att fixa avluftningsslangen. Ja, drygt var det och är glad idag att det funkar på min XC70, går dubbelt så fort att tanka 😊
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det