Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Nexus skrev:så då är det ju ingen skillnad om jag backar sönder bilen eller slår sönder rutan och tar det på försäkringen...
Varför ska jag betala högre försäkring för folk kör vårdslöst/klantigt
Allt utom trafikförsäkringen, som till viss del är skattefinansierad, är frivillig.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nexus skrev:så då är det ju ingen skillnad om jag backar sönder bilen eller slår sönder rutan och tar det på försäkringen...
Jo, det första är klantigt (om det nu inte är uppsåtligt, då är det mest bara korkat), det andra är försäkringsbedrägeri, det är skillnaden.

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
Det får du göra oavsett du vill eller inte, och ännu värre blir det med bedrägerier ovanpå det...
då är det mest bara korkat
eller bedrägeri där med...

/Thomas
av 2444ever
Försäkringen ska ju täcka även när man klantar sig, alla singelolyckor kan man väl i princip härleda till klantighet. Exemplet med rutan är en medveten handling för att lura försäkringsbolaget. Det är i dom flesta fall omöjligt för försäkringsbolagen att avgöra om det är olyckshändelse, så (tyvärr) bygger det på att folk är ärliga.

Just det här med vindrutan har väl blivit lite knepig prissättning, iom att i princip ingen betalar själva så är antagligen prissättningen omotiverat hög, inga som konkurrerar med priser antar jag.
Användarvisningsbild
av Nexus
9/10 som lämnar in på skadereglering ska alltid ha något extra med som gick sönder just då! Så ärliga är folk när försäkringsbolaget ska stå för notan. Det är min erfarenhet ...
av Provocative
Min blästrade ruta gick på försäkringen. Jag frågade på Carglas o det var ok.
Om de rapporterade en spricka eller sliten vet inte jag. Men jag gillar iaf min vindruta i dag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alla försäkringar och sociala system har ju en väldigt fin grundtanke i att man ska skydda vid olyckor och oförutsägbara händelser som krock eller sjukdom.

Tyvärr förstörs ju alltid dessa system av rötägg som gör att de som sköter sig får betala för alla som inte sköter sig.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]