Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jockson92
tja har en 740 1990. till problemet, den går dåligt på halvgas rycker till lite då och då och är allmänt slöare än fan. det blir mer och mer olja och oljan luktar bensin, de konstiga är att bilen verkar gå för magert för tändstiften är gråvita. får inga felkoder har bytt lambda tändstift tändkablar rotor fördelarlock, har kollat luftmassemätaren och den funkar. btr är jag lite osäker på hur, går den att felsöka? har gjort komp prov och jag har 12bar på alla cylindrar. kan nämna också att avgasvärdena på besiktningen inte var å leka med heller. CO 0,8, CO2500 0,6, HC 145, lambda 1,03. bilen tar inte mycke soppa heller den ligger på ungefär 0,7. hur vet om katalysatorn är trasig? normalt avgastryck har jag. toppackningen är hel och inga luftläkage nånstans. Så snälla nån duktig människ som kan hjälpa mig att reda ut detta oändliga fel? mvh Jokke
Användarvisningsbild
av lilleman
Dra av returslangen på btr och sätt dit en lång slang på btr
och ner med andra slangänden i en flaska starta sen motorn
om jag minns rätt så ska det komma 1-liter på 30 sekunder från btr men jag kan ha fel.
Och kommer det inget så har btr fastnat.På min gamla 740 90 tackade btr för sig
och bilen gick helt kass på låga varv o bra på höga varv.
oljan stank bara bensin.

Mvh/Roger :)
av jockson92
okej ja jag har provat att slita lös returen och satt slang, men jag körde bara typ 5 sec och de kom ungefär en halv dl :???:
Användarvisningsbild
av lilleman
Plocka en btr på skroten o sätt på det gjorde jag

Mvh/Roger
Användarvisningsbild
av lilleman
Hur går det me kärran?

av jockson92
de går fan inge bra alls har vari ute hela dagen idag och mixtrat. bilen går BÄTTRE när jag kopplar ur lambdasonden då slutar bilen rycka?!?! borde va tvärtom tycker man.. blir heller ingen större skillnad när jag klämmer åt returslangen från btr då borde man få högre soppatryck men de händer i princip inget :cry: tog upp tändstiften idag och dom är krit vita och en aning gråvita. när jag drar ut luuftmassemätaren från luftburken (kopplar inte ur den) så rycker bilen ännu mer, ännu ett tecken på att den går för magert. VAD är felet? snälla nån hjälp mig kom me förslag! :!:
av Hemulen
Gör som sagts kör ner en slang i en flaska låt motorn gå i trettio sekunder på tomgång,ca en liter ska du ha.
av jockson92
lite framgång har gjorts idag iaf, bytte btr och vipps började bilen genast gå mycket vassare och slutat rycka på halvgas.. MEN när den står på tomgång svartryker den lite och jag får felkod 2-3-2 som är just för fet eller mager blandning på tomgång.. va ska jag göra nu ? ?:-/ btw så tog jag btren från en kompis 245a med b230f i fast med LH2.2 systemet. jag vet att 2.4 ska ligga på 3 bar och 2.2 ska ligga på 2.5 bar, kan det ha så stor betydelse ? eftersom att jag borde ha lite lägre bränsletryck nu så borde ju bilen gå lite för magert ändå ? eller är jag ute å cyklar ? :P
Användarvisningsbild
av lilleman
Blås i returledningen till tanken är den tät så får du samma fenomen som innan

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]