NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mongoose
Startade upp bilen idag och fick meddelande MOTORSYSTEM SERVICE ERFORDRAS
Men jag tyckte bilen lät normalt så jag test körde lite och upptäckte då att trubon inte laddade något. Men
Bilen varvade normalt. Men turbon tryckte aldrig på. Så jag stannade och stängde av bilen startade den igen och då var meddelandet kvar
Men turbon laddade igen och helt plötsligt försvann felmeddelandet. Så jag körde vidare
Och stannade för att handla och när jag startade bilen fick jag meddelandet igen och bilen gav inget turbotryck. Så jag stängde av och startade den igen och meddelandet borta och bilen laddad normalt igen. Nu har jag inte kört något mer idag. Så om problemet är kvar vet jag inte men tänkte kolla ifall ni hade några idéer på vad det kan röra sig om. Känns som om det är något som små hänger sig. Min svärfar hade likande symptom på sin v70 d5 och då var det luftmassemätaren.
av dieselputte
Det kan ju vara att bilen går i "Limp home mode" och då får man ju inget drag i turbon. Går det att varva max 2800-2900 rpm så är det limp home mode som aktiverats.

För några år sedan fick jag problem med difftryckgivaren till partikelfiltret , precis samma symptom och det försvann vid återstart av bilen. Tredje gången blev det dock permanent och givaren byttes gratis inom avgasrenings garantin ( max 5 år eller 8000 mil) . Har din bil inte gått mer än 8000 mil och detta är problemet så skall du få det åtgärdat gratis av Volvo. Denna givare kostar c 100 kr och går enkelt att byta själv. Har bara läst om något enstaka fall som haft problem med LMM eller turbo på 2.0 D. Hoppas det löser sig.
av Mongoose
Idag kom felmeddelandet tillbaka igen och det var precis innan den skulle rensa partikelfiltret
Sen under själva rensningen så hade jag inget felmeddelande men direkt när den var klar så kom det tillbaka
Igen och bilen hamnar i "limp Home mode" Då stängde jag av bilen i ca 20 min sen varbilen normal igen. Vad kan detta vara? Finns det något felkodminne i den så verkstaden kan se vad som gett felmeddelandet när jag får tid hos dom?
Felmeddelandet är MOTORSYSTEM SERVICE ERFORDRAS

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]