Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarsiger
Det ser man verkligen fram emot. Kanske skulle du också kunna läsa av det detaljnummer som Volvo åsätter nödhjulet?

Jag känner mig faktiskt ha blivit "lurad" på reservhjulet eftersom XC770-broschyren, som sagt, "utlovade" ett reservhjul i form av Tempa spare.

Tydligen kan svensksålda XC70 AWD ha endera nödhjul eller lagningskit. Möjligen kan detta ha samband med små olikheter i tjänstevikt som jag noterat på trafikverkets hemsida då jag sökt på reg.nr för bilar som i övrigt - så långt jag kunnat se - varit helt lika utrustade.
av Tarsiger
MartinS skrev:Tummen upp Anders!

Jag har en fundering kring detta. Om nu man är så långt in i skogen och alltid är 100mil hemifrån, antagligen på semester med familj och packning. Var skall man göra av sitt vanliga punkade däck när man monterat reservhjulet? Det får ju inte plats i baljan iallafall. Skall man dumpa det, eller ringer man assistans och ber dom bärga ett däck medans man själv fortsätter i rätt riktning?

/Martin
Jag gjorde samma reflexion. Men att att underkasta sig olägligheten att frakta hem det ordinarie hjulet - antingen i lastrummet eller, vid kort sträcka där säkerhetsaspekten på det tunga hjulet inne i kupén kan ignoreras, framför baksätet - det är oftast ändå att föredra framför de alternativ som avtecknar sig i skuggan av lagningskitet. Dessutom uppkommer problemet inte så ofta, och man kan ju utrusta sig med en stor plastpåse att omsluta däcket med. En ordentlig träbit som stöd för domkraften på mjuka skogsvägar har jag f ö alltid med.
av mikebike
Guru skrev:Glöm inte att man slipper skicka med domkraften, cellplasterna och skruven....
På Porsche Panamera har man gått ännu längre och skippat verktyget också.
Jag råkade ut för att vänster framhjul lossnade (slarv på däckverkstan) och det enda som fanns i skuffen var däcklagningskit och nyckel till låsbulten...
av mangeV70
Nu när Tre Kronor gjort 3-1 sprang jag ut till min XC70 MY12 och kollade i reservhjulsbaljan.

Där ligger ett nödhjul med Continentaldäck i storlek 125/80 R17. Sen står det 99 M oxå men det är väl nån belastningskod.
Utan att ha räknat på omkrets mm så mätte jag ca 62 cm i diameter på nödhjulet och mina 17" Valder med original-Pirelli hade närmare 70 cm. Så det verkar ju vara lite mindre.

/Mange
av Tarsiger
mangeV70 skrev:Nu när Tre Kronor gjort 3-1 sprang jag ut till min XC70 MY12 och kollade i reservhjulsbaljan.

Där ligger ett nödhjul med Continentaldäck i storlek 125/80 R17. Sen står det 99 M oxå men det är väl nån belastningskod.
Utan att ha räknat på omkrets mm så mätte jag ca 62 cm i diameter på nödhjulet och mina 17" Valder med original-Pirelli hade närmare 70 cm. Så det verkar ju vara lite mindre.

/Mange
Intressant! Alltid något att tacka Tre Kronor för, om en med måttligt sportintresse får säga så.
Det skulle betyda att nödhjulet roterar 13% snabbare än de övriga. Detta får ju differentialväxlarna ta hand om, men huruvida antislirsystemet tolkar detta som att nödhjulet slirar (vid drivning) och därför bromsar detsamma eller huruvida ABS tolkar det som att andra hjul tenderar att låsa sig (vid bromsning) kan man ju ägna en fundering. Det betyder också - försåvitt ABS inte börjar agera p g a varvtalsskillnaden - att nödhjulet vid bromsning tar upp 13% större bromskraft från vägbanan vilket skapar en liten vridningstendens åt den sida som nödhjulet sitter på. Om nödhjulets fälg också är "plattare" än original så kommer väl däckets mittcirkel (som definierar spårvidden) att hamna lite längre ut på axeln vilket också inverkar på vägegenskaperna.

Men oavsett allt detta så skulle jag utifrån erfarenheter från mina egna körsituationer föredra nödhjulet framför lagningssatsen. Blir väl till att prata med säljaren eller skriva ett mail till återförsäljaren.
av Maccie
Kollade min XC70 MY11 nu i helgen, och där ligger ett Tempaspare-hjul under prylfacksgolvet, som i din tur ligger under lastrumslocket.

Bilen är en lagerbil (iofs med det mesta man kan ha på listan) men det verkar ju som om det var standard då.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska lägga in bilderna jag tog så snart jag fått ur dem ur kameran, men nu ligger jag i TV-soffan och ids inte. Har i alla fall testat att stoppa ner ett vinterdäck i reservhjulsbaljan, men det går inte in. De har skickat med en påse att stoppa ett skitigt punkterat hjul i, om man har fullt överallt så att nån ska ha det i knät.
av Tarsiger
Jag ser fortfarande fram emot dessa bilder.
Dock tror jag mig för egen del ha löst mitt problem så långt det var möjligt. Efter kontroll både av XC70-broschyren (av återförsäljaren vid tiden för beställningen tillhandahållen utgåva, sid 76), av kopian på min beställning och av återförsäljarens bekräftelse härav kan jag konstatera att på alla tre ställena nämns enbart "Reservhjul Tempaspare" och inget om någon lagningssats. Därför påräknar jag att inom kort utan kostnad komma i besittning av ett sådant reservhjul. Jag hade inte slarvat vid beställningen så som jag först trodde.

Oväntat, tycker jag ändå, att reservhjulet har mindre diameter, men det går väl att leva med. Några av konsekvenserna nämnde jag i ett inlägg här 11 maj 22:16. Andra som oönskat erhållig lagningssats i stället för reservhjul gör måhända klokt i att också gå tillbaka till bekräftelsen och se vad som står. Det kanske alltid står "reservhjul" av slentrian? Men i så fall är det ändå vad som gäller. Enbart broschyrens uppgifter kan inte åberopas eftersom Volvo där förbehåller sig rätt till avvikelser utan varsel.
Användarvisningsbild
av apersson850
Skottkärrehjulet i sin balja, med verktyg ovanpå.
Bild
Verktygen bortlyfta.
Bild
Bottendelen kvar. Antar att lagningssatsen skulle gå att förvara i facken där, så man kan nog ha båda delar samtidigt, om man vill.
Bild
Skottkärrehjulet står och solar sig tillsammans med de stora pojkarna. Skillnad är det. Sommardäcket är original för Summumpaketet.
Bild
Vinterhjulet försöker krypa ner under golvluckan, men det är inte lätt om man är för fet. Mina vinterhjul har standarddimensionen för en basutsustad XC70 (Kinetic).
Bild
Reservhjulet ligger ovanpå vinterhjulet. Centrumhålen är centrerade ovanpå varandra, även om det inte ser så ut i den här vinkeln.
Bild
av loben
Blev ju en intressant tråd det här. Vad tror ni om ett riktigt hjul som är vaccum-förpackat och blåses upp med den medföljande kompressorn. / LOB
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Lövets XC70 -05 - fälgbyte

Beror ju lite på vilka däck det handlar[…]

Det är en Eriba 430 där vi valde tota[…]

Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det läc[…]