Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av schlobban
Jag har ett litet problem med min volvo 740 -87.

Såhär ligger det till:

När jag har endast positionsbelysningen på, så fungerar baklyktorna som dem ska.

Däremot när jag vill vrida på så att jag har halvljuset igång så slocknar baklyktorna.

Jag har kollat så att inga säkringar är trasiga.

Just nu måste jag köra omkring med dimljusen bak påslagna när jag ska ha halvljuset på, (så att jag iallafall har något ljus bak då)

Vad är felet?

Mvh Micke
Användarvisningsbild
av Yrrah
Kolla så att inte jordkabeln inte är ärjad, jordning ställer alltid till problem. Kolla vidare så att alla kontakter ser friska ut bak i lamphuset. Kanske ett simpelt fel...
av Volvo_Islander
Verkar som du är helt utan parkeringsljus, fungerar dessa runt om när du ställer ljuskontakten på parkeringsläget? Kan vara dålig kontakt vid säkringen eller att det är knas strömmatningen. Du kan ju pröva att "tjuva in" ström med en kabel vid säkringen. Bara löst spånande från min sida men det kan ju vara värt att kolla.
Användarvisningsbild
av ML
Kan vara relä 137 som krånglar.

I omkopplarens mittläge får parkeringsljuset sin ström från omkopplaren.
I läge halvljus får parkeringsljuset sin ström från relä 137.
av schlobban
jag ska ut o undersöka det som ni har sagt, tack för tipsen hursomhelst!

Om det inte löser sig så skriver jag igen i tråden.

Mvh Micke
av Bobo
Jag har en ny fråga som rör bakljuset.

På min 740 GL -88B så har jag detta problem:

När jag har halvljuset på så lyser alla lampor som dom ska, men den lampa som sitter i instrumenteringen visar att jag har en lampa trasig.
När jag bromsar så släcks lampan i höger bakljus helt (fortfarande indikation om trasig lampa i instrumenteringen). :???:

Detta händer bara ibland och håller i sig olika länge. Det skulle vara mycket irriterande om det hände på besiktningen om två veckor. :twisted: Jag har provat rengöra runt och i lamphållaren, bytt lampa och lite annat sånt. Eftersom att det inte visar sig hela tiden är det svårt att felsöka på ett bra sätt. :???: Har tänkt att det kanske är jordfel, men undrar om det finns någon som sitter inne med tips!
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det