Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metso
#641143
Hej!
Plötsligt började 5 lampor lysa i instrumentpanelen. Spolarvattnet, värmen, bensinen, (hand)bromsen och laddningen. Åtminstone spolarvattnet, bensinen och värmen borde vara ok, värmen kan väl ej vara för hög direkt vid start.
Till saken hör 2 episoder. 1) Bilen kördes ca 25 km utan oljekork.
2) 50 km efter detta hittades en 'rolig' dosa på förarsidan i motorutrymmet, fast nära stötdämparen, vars funktion jag ej blev klok på. Locket till dosan hängde på sidan så jag lade det på och kopplade in en lös snodd i en hållare på locket.
Efter detta märkte jag detta problem. Bilen verkar fungera problemfritt. Besiktad förra veckan, efter besök på verkstad.
Verkar som om detta skulle vara nån typ av felkod eller service meddelande framkallat av denna dosa?
Är det så? Hur fär jag den nollad? Kabelskon av/på?

Senare notis: Kabelskon av/på hjälpte ej.
#641599
Fick nu från Volvo reda på att denna lilla dosa, vid stötdämparfästet, är, som jag trodde, ett instrument för testning.
Den lösa pluggen i ett av 6 hål och trycka på knappen varefter den bredvidvarande ledden blinkar på olika sätt.
Locket på och ledningen i 'servicehålet' på locket är viloläge och ingen koppling så det är ok.
Detta har dock ingenting med mina lysande märklampor att göra...
Förslaget från Volvo var, håll kabelskon av > 0,5 h, kolla säkringarna. Kabelskon är nu av, samtidigt laddar jag batteriet, få se vad som händer...
#641921
Kabelskon av hela natten, dessutom laddning av batteri. Resultat: Märkhålet visade grönt igen, dvs batteriet blev fulladdat. Alla 5 varningslampor lyser dock än.
......
Märkte att generatorn ej laddar, den ger ej ström => spänningen över batteriet ca 12 V ändrar ej vid högre varv.
......
Tvättade motorutrymmet med härför menat tvättmedel/lösningsmedel och massor med vatten under lätt tryck. Fick soltorka några timmar.
......
Tog ut, den nu rena, generatorn och skruvade löst hållaren för kolen. Det visade sig att det ena kolet var slutslitet.
Jag bytte kol och skruvade fast generatorn. Den började ge laddning!
Dessutom slocknade alla 5 varningslamporna i instrumentpanelen!!!
Hur detta kan vara kopplat till dålig laddning begriper jag ej om det ej beror på för låg spänning (< 12,5 V) och därav felaktiga felanmälningar, tycker dock att det låter långsökt, förutom då en av dem, batterivarningen. Skulle den lyst allena så skulle jag genast ha kollat laddningen, när den var en av 5 så trodde jag att felet var att lamporna lös.
Huvudsaken, för mig, är att problemet i detta fall är löst! Men jag är tacksam om nån kan förklara varför de 4 andra varningslamporna lös, vill ej tro på överslag från varningslampan för batteriet. Kopplingsschemat skulle hjälpa här!
#642066
Lös alla varningslampor med full styrka? Vad jag funderar på är om du har dålig jord i instrumentet.

Mvh GK
#643532
Alla varningslampor lös med full styrka. I princip så slocknade oljelampan, och kanske nån annan lampa, när jag startat bilen, men dessa 5 lyste lika starka som vid start. De flimrade inte och blinkade inte, lös lika stakt hela tiden.
Nu känns det 'fel' när instrumentpanelen är 'svart'.
Btw, skall långljusets märklampa vara vit i denna bil? Blir ofta på vid möte när jag ej märker det, har funderat på att täcka över lampan med blå plast.
#643539
Verkar vara något som finns i flera Volvomodeller att varningslampan för heljus lyser starkt och är då en egenskap och inte något fel men jag håller med om att det är smått irriterande.

Mvh GK
#645276
gnestakalle skrev:Verkar vara något som finns i flera Volvomodeller att varningslampan för heljus lyser starkt och är då en egenskap och inte något fel men jag håller med om att det är smått irriterande.

Mvh GK
Ja varningslampan för helljus kan vara irriterande stark och på 400-serien vit tror jag, på min 480 så hade tidigare ägaren redan varit inne bakom instrumentet och färgat över det vita fältet framför lampan med en blå tuschpenna och det känns klart mera behagligt med en blå än en skarpt lysande vit lampa när helljuset är på :-)-)
#645278
osla skrev:är för att generatorn inte laddar som den ska att lamporna lyser

Ja det kan bli så ibland när generatorn inte laddar som den ska och då kan det till och med bli så att lamporna lyser fast tändningen är av och nyckeln är ur låset, så blev det på en av mina hädangångna Amazoner och det blev typ så en gång på 480-in också när generatorn gav upp att varningslamporna på instrumentbrädan lös men lite svagare än vanligt fast tändningen var avslagen för att sen tona ut och slockna, tror att det beror på att det blir jordfel så att batteriet drar ur rätt snabbt.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]