Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Mangan
Hej alla!

Tror detta varit uppe förut men tänkte om det var någon som hade en guide som gjort detta själv.
Problemet är ju som på så många andra V70 att torkaren för bakrutan inte står horisontellt utan stannar en liten bit ner (toppen på bladet är tom nedanför rutan)

Så om någon justerat detta själva därut, hur gjorde ni då?

Tack på förhand!

/Magnus
Användarvisningsbild
av moose
Peta lös täckbrickan i centrum på armen (görs bakifrån), lossa en mutter med 13mm nyckel, dra ut armen och flytta 1 eller 2 splines beroende på hur mycket den hänger, dra fast muttern igen och sätt tillbaka täckbrickan.
Är det för mycket glapp i själva leden på armen kanske en ny arm är att föredra innan återmontering.
av V70Mangan
moose skrev:Peta lös täckbrickan i centrum på armen (görs bakifrån), lossa en mutter med 13mm nyckel, dra ut armen och flytta 1 eller 2 splines beroende på hur mycket den hänger, dra fast muttern igen och sätt tillbaka täckbrickan.
Är det för mycket glapp i själva leden på armen kanske en ny arm är att föredra innan återmontering.
Låter ju simpelt nog, blir att fixa under helgen helt klart.
När du säger "görs bakifrån" menar du då att man petar in nått underifrån armen och trycker locket utåt bort från luckan så att säga?
Kändes så när jag tittade på det lite snabbt då det inte fanns nån uppenbar "skåra" eller liknande för att få bort kåpan "ovanfrån"

Armen känns helt ok i sig, bara slutpositionen som behöver justeras lite.

Med vänlig hälsning,
/Magnus
Användarvisningsbild
av moose
V70Mangan skrev: När du säger "görs bakifrån" menar du då att man petar in nått underifrån armen och trycker locket utåt bort från luckan så att säga?
Ja precis, locket har en liten styrpinne som går ner igenom armen. Tryck ut locket genom att peta på denna så slipper du fula brytmärken på armen.
av V70Mangan
squadron skrev:Flyttade du hela amen 1-2 splines?
Precis så ja, armen i sig var rätt "slapp"märkte jag när jag hade loss den så den stannar numera innom ett område där nedersta läget nu då är på rutan och inte på lacken.

Med vänlig hälsning,
/Magnus
av V70Mangan
squadron skrev:Lyckades inte få loss armen från skruven. Får fixa en avdragare eller vad det kallas.
Det var värst vad den satt för dig, drog loss den med handkraft utan problem på min när jag väl fick loss muttern som i mitt fall satt tämligen hårt.
Antar att det satt sig lite olika hårt på olika bilar helt enkelt.

Mvh
/Magnus

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil […]

Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]