Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

mange240 skrev:
SA4AQS skrev:Bränsle trycks regulatorn på brorsans 940 började läcka i vakum slangen så hela insuget blev bensin fyllt, där har du något att titta på som skulle kunna vara en möjlig orsak.
jag har en ny begagnad från en 940ltt som jag ska montera, men är det inte den kan det ju inte vara så mycket annat än boxen till tändningen ??:-/
Bytte bränsletrycksregulatorn idag, torra stift och torra cylindrar bilen starta lite motvilligt. när jag sedan stängt av den och försökte starta igen var de kört. Starta efter mycket gnuggande på fullgas lukta surt ngt fruktansvärt om bilen. Är det ngn som vet ngn som kan felsöka boxarna?
Tempgivaren för motorstyrningen var det rätt sort eller ny givare tro du satte dit. En sak till,du bytte ju styrbox,noterade att kallstartsspridaren inte längre används med nya boxen,frågan är om den behöver kopplas bort med kontaktstycket också.
En splitter ny från Mekonomen satte jag dit, en svart närmast torpeden. Så har den ngt med saken att göra så är det i kablaget, vilket inte alls är omöjligt. Jag har provat både med kontakten i och kontakten urdragen, så under förutsättning att jag inte förstört boxen på ngt vis då bör den oxå gå att utesluta. Jag vet inte är jag ensam med teorin att tändningens styrbox kanske är bränd?
Du skriver ju att du får igång bilen ibland,kör då en sväng,läs av felkoder i uttag 2 och uttag 6,se om det ger något,även utröna hur den går. Själv hade jag kollat gnistan med löst stift spridarkontakterna lossade,finns bra gnista så är det knas med bränslesidan. Man kan också lossa spridarkontakterna köra in startgas se om den tänder lätt. Kollade schema på kallstarsspridaren,funktionen bör vara bortkopplad i boxen,men ligger ena sladden till den och skrapar mot gods,då blir den surare än sur.
Hej jo senast i går fick jag igång den, den har stått hela vintern så va mest nyfiken å se så att bränslepumparna funka och så vart de att jag bytte bränsletrycksregulatorn och då starta den upp relativt lätt. Kollade dock aldrig några felkoder igår, kanske va dumt men jag tror aldrig den hunnit sätta någon. När den är uppstartad upplever jag det som att den går normalt jämn och fin gång, uppskattar tomgång till 8-900 varv. Inga tendenser till att dö när man gasar, men stänger man av den så är det kört den blir mer och mer trög för varje gång för att tillslut vägra starta, och då kan jag ha kört den driftsvarm innan jag stängt av den. Jag vill ha för mig att den hade felkod: 232, innan dessa problem började med att den blir sur. Jag har en uppsättning nya stift så jag ska blåsa ur cylindrarna och testa med startgas utan spridarkontakterna i, får återkomma med resultat på det. Nu igår så var kontakten till kallstartsventilen urdragen, så den kan omöjligt ha spökat om den nu inte kan läcka så att det är det som ställer till det hela?!
Detta verkar vara löst nu, efter ett byte av boxen till tändningen går bilen som den ska. Troligen brände Jag upp orignalboxen med starthjälpen, hädanefter hjälpstartar jag med ett annat batteri.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]