viktorlindh skrev:jag testade ta bort slangen vid servon och det var ett redigt sug där :) är det vaccumpumpen som trilskas då eller?
Du verkar kunna endel om dieslar, du vet inte vad det kan vara för fel med varvräknaren på bilen? har testat att switcha på kablarna till generatorn som det står W och + på men inget resultat. vet du vad det kan vara? har även kollat kontakten ibak på mätarhuset :) mvh viktor
Diesel är
inte min starka sida, men jag har "hållit på" med bilar i en massa år (över 40 år). Har du ett "rejält" sug i slangen så så funkar ju pumpen, men du vet ju fortfarande inte hur mycket sug du har. Eftersom bromsservon fungerar "en bromsning" så fungerar ju pumpen, fast kanske "för lite". Om du gör "tvärt om" och sätter slangen i servon och försöker suga "med munnen", så ska det bli motstånd efter ett par "sug". Om du då tätar slangen ska "suget" bli kvar i servon om den är hel. Det är kanske inte helt lätt att göra, men alternativet är att låta någon som vet och har rätt grejer mäta hur mycket vacum pumpen "ger". Ger den då rätt värden så är det servon som "krånglar". För du har väl kollat alla slangar och sådant så du inte har någon läcka någonstans. Jag hade en läcka på vacumtanken fram i fronten på min (förhöjd tomgång) 745 med B234 motorn.
Vad det gäller varvräknaren så ska den sitta på en "utgång" på generatorn som heter D+, om jag inte kommer ihåg fel. I alla fall om det är en Bosch generator
Mvh
Lennart