Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KJH
Har en v70 som har något problem med bromsen höger bak... Har elparkbroms o solida skivor, syns att d gått varmt för skivan e lite tegelfärgad o beläggen är mer slitna på den sidan. Har haft lite trassel ett tag nu men har rivit isär eländet nu å beställt ett nytt ok, men när ja hämtade idag så va inte elmotorn t pbromsen med! Nån som har nå erfarenhet av va det kan vara? Borde väl inte va elmotorn utan kolven som kärvar i oket?? Sen måste man enligt verkstaden sätta bakbroms i serviceläge för att byta beläggen - men instruktionen som medföljer t beläggen visar hur man tar bort elmotorn, skruvar in "spindeln" o trycker in kolven tbax i oket... Funkar d så?? Ere bara å lufta sen som vanligt?

Mvh Kalle
Användarvisningsbild
av MartinS
Det skall vara som vanligt, se bara till att det blir tätt och inte kommer in skit mellan elmotor och ok.

/Martin
av loyd
MartinS skrev:Det skall vara som vanligt, se bara till att det blir tätt och inte kommer in skit mellan elmotor och ok.

/Martin
du VET ? att det va kolven ? som kärvade ?? så det inte va beläggen som börjat " sätta sig" .... med allt salt o skit vi har här ...
har haft isär bak på min 2010 med 3 000 mil med ... skivan började bli lite lite spårig samt lite varmare bak höger bak .

kolvarna brukar gå bra så länge det inte går hål på damasken .... eller efter typ 10 år :roll:

smärjla av beläggen där de löper i " blecken" i oket .... typ så att lacken försvinner från klossarna ( de ska nästan trilla på plats )
Personligen tycker jag numera att CRC Bräkelube ( tub )

https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmm ... ID@EQ=3090

som man kletar på lite där klossarna löper i okbygeln/ "plåtblecken ".

oket " nollas " genom att skruva in torx i kolven så att kolven går att pressa in helt ..... sen när oket är luftat o klart så aktiverar du och avaktiverar du elektriska handbromsen 3 ggr .. sen är den " kalibrerad "

klart !

lycka till :wink:

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]