Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej alla.

Har en V70 -01 140 hk vars Ecc har börjat "väsa". Jag vet inte hur jag ska förklara ljudet mer än att det väser någonstans inne bakom instrumentpanelen. Det här ljudet har jag hört förut från samma ställe, i samband med att Ecc:en hoppar igång, men då enbart vid enstaka tillfällen. Nu är ljudet mer eller mindre konstant. Allting fungerar dock som det ska. Kyla och värme kommer på beställning när jag ändrar temperaturrattarna. Min tanke är att det kanske är någonting som snart kommer att ge upp. Någon som vet? Man vill ju helst inte vara utan kyla inför den varmaste sommaren på länge.

Tack på förhand
/BM
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har ganska lite AC-relaterad erfarenhet av V70N eftersom jag bytte upp mig i hösats då ac-säsongen var över, men jag har noterat att det väser lite under dom få ynka varma dagar vi haft. Min gamla -97:a och 855:an före det väste ganska ordentligt då AC:n gick, det är fullt normalt. Man hörde det dock inte förrän man stängde av motorn, då det drogs en "djup suck" ur instrumentbrädan medan trycket försvann.

Ett AC-system består av en högtryckssida och en lågtryckssida. Kylgasen, i vätskeform, pumpas från kompressorn in i förångaren som sitter inne i instrumentbrädan. Där sprutas den genom ett "nålsöga" och blir till gas. Därav namnet förångare. Detta är högtryckssidan och det borde vara detta som susar om jag förstått saken rätt.

Sen är det "transportsträcka" längs lågtryckssidan tillbaks ut till fronten av bilen där kondensorn sitter, där gasen kyls av och blir till vätska igen. Därav namnet kondensor. :) Sen åker det nu avkylda kylmediat ett varv till.

Om det inte susat förut kan det bero på att du har en pyspunka som gjort att det är lite lägre tryck nu än det var då. Åk och trycktesta om du är orolig. :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc: Köldbäraren går från kompressor-kondensor-expansionsventil-förångare-kompressor.
Inte tvärt om :wink:
av xxargs
om det pyser hörbart så brukar det betyda att det är nästan tomt på kölmedie pga. läcka (OK systemet läcker en smula även om det kallas 'tätt', men bör fungera i 10 år, har kölmedie läckt ut långt innan dess så är det indikation på läcka och måste åtgärdas)

favoritstället för en läcka är kondensorn då våran vägsaltning på vinterns kan även få aluminium att korrodera.

.
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:Perc: Köldbäraren går från kompressor-kondensor-expansionsventil-förångare-kompressor.
Inte tvärt om :wink:
Okej, men jag beskrev ju inte köldbäraren utan värmebäraren, om det nu finns nåt sånt begrepp. I min lekmannahjärna så är det värmen som flyttas ut, inte kölden som flyttas in. :) Med andra ord borde min teori fortfarande stämma. Eller?

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]