Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blixnabb
Sedan jag lade på mina 215-17 sommardäck så har bränsleförbrukningen ökat med 15-20% mot vinterdäcken 205-16.
Funderar på att skaffa mig en uppsättning med 195 breda hjul för att se om förbrukningen minskar.
Från vilka modeller och vilka storlekar kan man lägga på?
V60 har väl 5-108, ET 50, navhål 63,4 vilket borde vara samma som på V70II.
Kan man klämma dit ett par 15" från ex V50 eller V70N eller tar bromsarna i, är väl bara annat ET på dem?
Någon som har erfarenhet och provat det?
V60 är väl i många versioner standardutrustad med helt normala 16"-fälgar med 55-profil. Dessa måste väl passa bra. För mig är det obegripligt att modet med dessa vansinnesdimensioner på däck och fälgar spritt sig på detta vis. Buller, stötighet, hög förbrukning, svindyrt däckskonto m.m. Ännu obegripligare blir det på den här typen av familje/standardbilar. Nä, testa du att montera 16" däck och fälgar med som lägst 55-profil. Du får en tystare och komfortablare bil, med lägre förbrukning och betydligt lägre kostnader när du så småningom måste byta däck.
Men det är snyggt... 8)

Kör själv på 235 breda 18" och kan iofs bara hålla med, det är dyrt, lite bullrigare och lite stötigare...... men det är snyyyygt! Kan också hålla med om att förbrukningen ökat ganska markant mot mina 205 16" Vinterdäck.

En priofråga helt enkelt, form före funktion!?

Åter till frågan så är väl inte 195 godkänt på någon V60 vad jag vet, smalaste är väl 205 (för T3) och 215 för övriga... eller?
av moffe
Jepp...om man har en snygg bil som en V60 så vill man ju inte förstöra den med några moppedäck.
Eller jag vill inte det... på vinter dock får det gå, när bilen är smutsig hela tiden också.

Men dock förstår jag nog pointen att köra med smalare och högre profilsdäck. Men måst säga att vid "hög"profildäck så är bilen mycket gunging och inte stabil på vägen som med lågprofil. Men man kan hitta den gyllenevägen förstås och inte gå till extremheter :D
Om det är snyggt eller ej, kan man nog ha olika uppfattningar om. Personligen tycker jag mest att det ser billigt och vulgärt ut. De rationella skälen mot att utrusta bilen med dessa däck och fälgdimensioner är dock rätt tydliga oavsett om man tycker det är snyggt eller ej
Hej!

Viktigt är att montera en storlek på däcket som är godkänd och kalibrerad till bilen.
Gör man inte det så kan man råka på att hastighetsmätaren går för fort eller för långsamt med mera.
Följande dimensioner är rätt till just Volvo V60:

205/60R16, 215/55R16, 215/50R17, 235/45R17, 235/40R18, 235/35R19, 235/30R20

(Källa: http://www.specialfalgar.se)

Även värt att kolla in denna sidan om man vill laborera lite på storlekarna. Se dock till att rullomkretsen blir samma: http://www.rimsntires.com/specs.jsp
Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]

Har det suttit en motor utan turbo i innan så[…]

Ok fattar då får man leva med att funk[…]

Gjorde detta innan mitt förra inlägg Fel[…]