- fre 11 maj 2012, 10:29
Sådana har jag också, på min XC70. Notera att de är märkta M+S, men saknar märket med snöflingan på bergstoppen, och alltså inte räknas som godkända vinterdäck i Europa.
Tittar du på mönstret och jämför med ett renodlat fortåkardäck ser du att Pirelli Scorpion har lite fler sajpningar, alltså gummiklackarna är delade i fler bitar. Inte alls på samma nivå som ett riktigt vinterdäck, men samma idé. Detta ger däcket bättre grepp på underlag som är utanför vägarna. Det fungerar förvånansvärt bra. Jag har varit ute i en del kladdiga situationer, både med och utan vagn efter, och bilen klättrar iväg riktigt duktigt där. Däcksmönstret sätts inte igen av lera eller fuktig jord lika kvickt som ett mer högfartsoptimerat däck gör, vilket gör att man har grepp kvar när andra bilar stannar helt hjälplösa, även om de skulle råka vara fyrhjulsdrivna. "Riktiga" sommardäck har idag ofta en eller flera längsgående ribbor, som helt saknar mönster. Bra på asfalt, värdelöst på blött gräs.
Förmodligen är däcket sämre just till högfartsåkande, men det är heller inget som exempelvis min XC70 inbjuder till, så jag tycker att den kompromissen är rimlig. Tro däremot inte att de är vinterdäck bara för detta! För att hålla på sommaren är gummit för hårt för att det ska få vettigt grepp när temperaturen sjunker ute.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.