Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mmm...just det, nästa fråga som har med just detta att göra, upp till vilken hastighet har man nytta av AWD vid en fullgasstart dessa bilar emellan? Det kan man säkert rota fram i olika tester av samma modell i olika tidningar med 2WD resp 4WD, men jag vet att här på forumet finns det koll! Vid fullgasaccelleration i höga farter kan det ju inte vara annat än en belastning med 4WD pga vikten.

MVH Elias
aka06iah skrev:Mmm...just det, nästa fråga som har med just detta att göra, upp till vilken hastighet har man nytta av AWD vid en fullgasstart dessa bilar emellan? Det kan man säkert rota fram i olika tester av samma modell i olika tidningar med 2WD resp 4WD, men jag vet att här på forumet finns det koll! Vid fullgasaccelleration i höga farter kan det ju inte vara annat än en belastning med 4WD pga vikten.

MVH Elias
Ettan och början på tvåan kan du ju spinna bort dig på utan AWD så kan man gissa på upp till 70-80km/h, kanske ytterligare lite till?

/Martin
aka06iah skrev:Mmm...just det, nästa fråga som har med just detta att göra, upp till vilken hastighet har man nytta av AWD vid en fullgasstart dessa bilar emellan? Det kan man säkert rota fram i olika tester av samma modell i olika tidningar med 2WD resp 4WD, men jag vet att här på forumet finns det koll! Vid fullgasaccelleration i höga farter kan det ju inte vara annat än en belastning med 4WD pga vikten.

MVH Elias
Är det halt så hur länge som helst ...

viktpåslaget i höga farter är nog försumbart jämfört med fördelen i lägre farter.
Då tar jag mig friheten att sammanfatta allt till att, om underlaget är torr asfalt och bilarna(V70II) och andra förutsättningar är lika...
full spruta typ 0-50, fördel att ha 4WD (Volvos Haldexsystem)
full kareta ungefär 0-100, nu börjar oddsen jämnas ut, ungefär lika
full mugg cirka 0-150, fördel att ha 2WD

Bara i runda slängar sådär, med lite allmänna generaliseringar. Eller har jag fattat fel?
Min ursprungsfråga gällde egentligen två bilar med viss skillnad i motoreffekt, men det här tycker jag också är kul!

MVH Elias
0-150 tror jag inte det lönar sig med 2WD, möjligen att det "går lika bra".
100-200 är det en fördel med 2WD ur prestandasynvinkel.

/Martin

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]