NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Allihopa! Vill först och främst säga att jag är ny här och har nyligen fått upp intresset för bilar och är inte sådär jätte kunnig.
Jag har nyss köpt en Volvo s40n T5 04:a business++ (Geartronic Automat) som om 1000 mil ska göra 16000 milars servicen. Vad jag vet ska bland annat kam-remmen bytas då. Men nu äre så att kam-remmen byttes redan vid 14700 mil. Jag älskar verkligen den här bilen och vill vårda och serva den så gott jag kan. Hur tycker ni att jag ska göra? Servicen blir ju givetvis billigare utan kamrems-bytet. men tycker ni att jag kanske kan be dom fixa lite andra saker på bilen eftersom dom inte behöver byta just kam-remmen. Har ni tips på vad som vore bra att göra på bilen isf? Bilen går för övrigt väldigt bra. Finns lite småfel på den, 2 ggr har jag fått felmeddelande att "halvljuset fungerar inte" men de försvinner ganska snabbt. Sen kan jag tycka att ljudet i högtalarna bak glappar lite låter de som när jag kör surround. det knakar lite när jag svänger dock ett väldigt svagt ljud, sen vibrerar det när jag bromsar (bromsskivorna fram verkar vara skeva för om jag gör några riktigt kraftiga inbromsningar försvinner det, kommer dock tillbaka efter ett tag)

Hoppas på tips från er lite mer kunniga! Tack på förhand! :D
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Flyttar tråden till rätt kategori. /Ticken
Nu är jag verkligen ingen expert, men om kamremmen är bytt för så lite som 1300 mil så är det väl totalt onödigt att byta den igen?

Kamremmar brukar ju ha en livstid på X antal år eller X antal mil. Sålänge du inte överskrider dessa livslängder, eller ens är i närheten av dem så borde det vara lugnt. Servicen borde bli betydligt billigare utan bytet.

Sen vad det kommer till att fixa småsaker så är iallafall min erfarenhet att man bör veta precis vad man vill ha fixat och vara tydlig med detta.
Visst finns det guldkorn i verkstadsvärlden som själva hittar och tipsar, men speciellt om du går till någon av de större verkstäderna se till att veta vad du vill ha gjort.
Det KAN vara så att slitna bromsbelägg ger en vibrerande känsla. Jag lämnade in min V50 i somras för att byta klossar + skivor då jag också hade problem med vibrationer och misstänkte precis som du att det var från skivorna. Men Volvoverkstan ringde upp och sa att skivorna är OK vi har bara bytt klossarna. Var tveksam och trodde att det inte skulle räcka och att vibbarna skulle vara kvar men har nu kört ca 1500 mil sedan bytet av enbart klossar och den bromsar hur rakt och fint som helst. Skönt också att Volvohandlarn inte bara bytte av "slentrian" :)
DU behöver ju inte byta saker i onödan utan du bestämmer helt själv vad som ska utföras på en service. Vill du bara ha ett oljebyte så får du det så enkelt är det.
Nya bromsar är vettigt. Meken ser direkt om det är dina kolvar i bromsoken som kärvar eller om det bara är skivorna och beläggen som är dåliga. Ett byte kan du nog fixa själv annars. Bromsvätska bör bytas om det inte är gjort någon gång tidigare.

Angående halvljuset så testa med att dra isär kablaget och spraya i lite kontaktspray. Inte alls ovanligt att det är lite dålig kontakt.

Ta en sak i taget så har du snart en problemfri bil. Uppdatera OSS här med vad du gör och om problemen försvinner. (BE)

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]